Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Digitest | 2. juuli 2020

Rulli end üles

Üles

Kommentaare pole

Capture One 4


captureone4Peaaegu aasta tagasi kirjutasin artikli C1 ehk Capture One tarkvara kohta. Tookord sai võrreldud maailmas vaikimisi parimaks kuulutatud RAW-failide töötlemise tarkvara Capture One’i Adobe Photoshop CS2’ga ning peale jäi C1. Seda siis vähemalt mõningates situatsioonides ja muidugi valitud näidissituatsioonis värvide tõlgenduse koha pealt.

Vahepeal on palju vett merre voolanud ja nii PhaseOne, kes on C1 tootjaks, kui ka Adobe on toonud välja võrreldud toodete järglased. Vastavalt siis Capture One 4 ja Adobe Photoshop CS 3. Aga kõigest järgemööda.

Mina, kui C1 tarkvara kasutaja ootasin uuendust suurima põnevusega, et kas palju haibitud ja kauaoodatud tarkvara ennast ka õigustab. Samamoodi ootasin ma CS3 tarkvara Adobelt, sest olin ka ju Photoshopi kasutaja, mis sellest et RAW faile konverteerisin C1’ga. Kõik muud toimingud tuli teha ikkagi Photoshopis (faili lõppsuurus, resolutsioon, CMYK’i värviruum, järelteravustamine jms). Peamine põhjus uue „fotopoe” ootamiseks oli aga vajadus digitaalsete panoraamfotode tegemise järele. CS2 ei saanud nende kokkukleepimisega just väga hästi hakkama. Aga ikkagi kõigest järjekorras.

Uus Capture One 4 e. C1 4

Niisiis uus C1 4. Laadisin selle alla, sest mul oli üks tasuta uuendamise võimalus varuks. Esmamulje oli super. Uus visuaal, mõnusalt tume ja puha. Sättisin tööriistad samadesse kohtadesse, kus nad mul vanemalgi versioonil olid paiknenud ning avasin mõned failid. Värviülekanne paistis samuti hea olevat, tunne oli positiivne. Kuid siinkohal sai positiivne tunne ka otsa. Sest järgneval süvenemisel selgus, et uue tarkvara loojal polnud vist aimugi vana versiooni headest omadustest, sest neid lihtsalt enam polnud. Uurisin kohe ka Phase One kodulehelt, et kas ainult mina ei näe, või on teisedki samasuguse pimedusega varustatud? Jah, foorum oli kahjuks täis uut versiooni kiruvaid postitusi.

Kasutusmugavus oli täiesti kadunud. Vanas versioonis sai ilusti panna paika nn. default ehk algseaded, millega soovid avatud fotosid tõlgendada. Mul oli peal 10 ühikut kontrasti ja 10 ühikut värviküllastust. Uues versioonis tuleb need numbrid iga faili tarvis eraldi paika panna. On muidugi olemas mugav viis sarnastele fotodele ühe valmistöödeldud foto seadete kopeerimine, kuid siiski, isegi seda liigutust poleks vaja teha. Ning tavaliselt on ju ka palju erinevaid fotosid, mistõttu on uues versioonis töötlusele kuluv aeg kohe mitmekordne. Kui faile on palju, siis muutub igasugune lisaliigutus pikas perspektiivis väga ajamahukaks. Sama kehtib ka teravuse parameetrite kohta, mis on etteantult kuidagi absurdsed ning neid on vaja iga foto tarbeks eraldi muuta, kusjuures neid kopeerida ei saa! Selleks hetkeks oli minus tõusnud juba teatud viha uue versiooni vastu. Vanas versioonis oli valik väga lai, mida kõike said nn „Eelistustesse” (Tarkvaras „Preferences”) kirja panna alustades autoriõigustest ja metainfost ning lõpetadeski teravuse, värvide ja kontrastiga. Miks seda uues pole? MÜSTIKA!

Kurtsin siis samuti oma muret nii foorumis kui ka ametlikus kirjas tarkvaratootjale. Foorumi lugejad olid samasuguses hämmingus, sest paljud nendest olid oma aega pühendanud olles ettevõttele tasuta beetatestijateks ning olid koheselt nimetatud puudustele tähelepanu juhtinud. Ometi polnud mitte ühtegi neist arvesse võetud? Milles siis asi? Tundub, et põhjuseks oli kiirus, uus toode tuli turule tuua, sest paljud teised tootjad eesotsas Adobega olid vahepeal palju uusi ja häid lahendusi ostjateni toonud ning C1 kaotas väärtuslikku turuosa. Mis jäi minulgi üle, tahtsin kohe uue versiooni oma arvutist kustutada, kuid oh häda! Minu uue kaamera tuge vanale versioonile enam välja ei lastud. Niisiis ripun juba kuid C1 4 küljes kirudes tema vigu.

Aga pildikvaliteet? See on ju põhiline, kas see on ka alla käinud? Õige on otsida arhiivist üles toosama kurikuulus pilvepilt, mis ilmestas eelmistki võrdlust ning vaadata, kuidas uus versioon selle tõlgendamisega hakkama saab? Eelmise võrdluse leiab siit.

Jaa, tundub, et ka siin on järeleandmisi tehtud. Kollane on kadunud ning sellisegi tulemuse saamiseks läks ebamugavalt palju aega. Kui näiteks eelmine kord PS CS2’ga sai mingigi kollase kuidagi kätte, siis nüüd C1 4 ei suuda kuskilt rohkem kollast leida. Kui värvustemperatuuri kallale minna, siis läheb taevas käest ära. Kurb kui uued asjad vanadest nii palju halvemad on. Mina kahtlustan, et uus versioon on äkki optimeeritud uute kaamerate tarbeks ja vanade failide tugi on nö „üle jala lastes” tehtud. Ei tea, aga kurvaks teeb.

Nii palju võib poole aastaga muutuda. C1 tarkvara soovitasin ma kõigile, eriti veel, kuna selle Light versioon tuli tasuta Sandisk Extreme seeria mälukaartidega kaasa. Siis nüüd uut C1 4 ma küll soovitada ei saa.

C1 4 versus CS3

Loogiline jätk oleks nüüd siis vaadata, kuidas Adobe uus üllitis, mis pole pelgalt RAW failide töötlemiseks mõeldud, saab hakkama kurikuulsa pilvefaili tõlgendamisega. Vahemärkusena ütlen ära, et CS3 ostu on minu jaoks juba täiel määral õigustanud panoraamide kokkukleepimise mugavus ja täpsus. Ühesõnaga ei soetanud ma seda tarkvara RAW failide töötlemist silmas pidades. Kuid kuna see võimalus on seal olemas ning selle toote reklaamimisel täiskomplekt-tootena on see üks tähtis osa, siis vaatame, mida CS3 suudab.

c14

Kui varasemates versioonides klappisid värvustemperatuuri näidud, siis nüüd tuleb CS3 liugurit tunduvalt väiksema numbri peale nihutada, et sarnane taevasinine kätte saada. Kuid vaatamata asjaolule, et kuskil kaugemates menüüsoppides sobrades saab mingi pisku kollase sealt pilve vahelt ikka kätte, ei meenuta uue CS3 tõlgendus kuidagi reaalsust ning jääb isegi CS2 omale alla. Kas tõesti on ka Adobel sama „mutt” juures, et vanemate mudelite faile nii hästi ei toetata, või on lihtsalt RAW konverter suhteliselt endine ja jätkab oma kollaseid mittetunnistava jonniga? Igatahes järjekordne uus, mis on halvem kui vana. Õnneks pole Adobe toode nii palju halvem kui Phase One oma.

Siit jäävad õhku mõned küsimused, et kui saaks uue kaamera uute failidega kõiki tooteid samamoodi testida, kuidas siis raskes situatsioonis tulemused tuleksid? Mis seal ikka. Proovime ära! Selleks tuleb alla laadida C1 PRO demoversioon, sest PRO versioonis on uute kaamerate tugi olemas, ning võtta mingi uus testifail.

C1 PRO versus C1 4 versus CS 3

Nii, suure ja põhjapaneva testi tarbeks valisin välja pildi, mida on toonide rohkuse tõttu suhteliselt raske reaalseks konverteerida. Testpiloodiks sai üks värviline loojang Namiibiast Okawango jõe pealt.
Kõigepealt avame foto C1 4 tarkvara vahendusel.

c14

Esmane tõlgendus on täitsa hea, on näha, et värve ja kontrasti on natuke puudu. Lisasin vana harjumuse kohaselt mõlemaid parameetreid 10 ühiku võrra, kuid pildile jäi endiselt imelik hall loor, mistõttu pidin kontrasti veel natuke juurde panema.

c14

Lõplik konverteerimisse läinud foto C1 4 tõlgenduses. Võib täitsa rahul olla.
Vaatame nüüd, mida arvab CS 3.

c14

Avamisel pole pilt just paljulubav. Proovime selle suure hulga liuguritega midagi selles suhtes ette võtta. Kindlasti on CS3 kasutajasõbralikkuse poolest kõige halvem toode, vähemalt minu arvates, sest proovides võimaldada hästi „peenikest” kontrolli on lõpptulemuseks liiga suur ajamahukus.

c14

Nonii, siin on näha, miks Adobe kollaseid alla proovib suruda. Kui nad pildil on, siis lähevad nad lihtsalt käest ära mingiks müstiliseks laialivalguvaks plekiks. Ülejäänud osa pildist on valmis, kuid kollase tõlgendus teeb sellest prügikastipildi. Jällegi sügavamalt menüüst saab kollast eraldi maha keerata, kuid see ei peaks vajalik olema.

Kaks uut on oma tulemused letti ladunud, pöörame nüüd pilgud vanakese poole – C1 PRO versioon ja tema tõlgendus punasest loojangust.

c14

Algus on paljulubav, vaatame mis juhtub, kui lisada siia vanast ajast meelde jäänud parameetrid – +10 värviküllastust ja +10 kontrasti.

c14

+10 kontrasti oli liiast, piirdusin +2’ga. +10 värvi oli paras nagu ikka. Kuid pilt on kohe käes, kollane on kontrolli all ja kõik on nii nagu peab. Kui arvestada, et värviküllastuse saab eelnevalt vaikimisi peale panna, siis valmis see pilt sisuliselt ainult ühe liuguri – kontrasti liigutamisega. Sellist kasutusmugavust ma ostaksin. Selles valguses õigustab ennast ikka praegu kõik rohkem C1 vanem versioon. Aga mis kadedus see oli, mis ei lubanud neil uute kaamerate tuge ka Light versioonile lisada, sellest ma aru ei saa? Selle asemel, et pakkuda oma klientidele valikuvõimalusi on Phase One läinud seda teed, et las krigistavad hambaid ja kasutavad või käivad raha letti ja ostavad PRO versiooni.

Mina loodan, et peagi lastakse välja C1 4 PRO versioon, mistõttu C1 PRO odavamaks muutub ning siis ma igatahes ostan selle ära. Kuid ilmselt jätkub rõõmu ainult uue kaa

erani…

Ülevaade ilmus algselt Photopointi Ajaveebis 20.05.2008