Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Digitest | 28. apr. 2024

Rulli end üles

Üles

7 kommentaari

Privaatraadiojaam autos :: Digitest

Madis
  • Avaldatud 13. okt. 2009
  • http://kiibiuudised.wordpess.com

Autoga veidi pikemalt liigeldes on hea midagi kuulata – kas siis lemmikmuusikat, keeleõppeharjutusi, taskuringhäälingut (podcast), järelkuulata raadiosaateid või muud, mis hing ihkab. Proovisin mõned sellised seadmed järgi.

Pisiraadiojaamad

Enamikul uuematel autodel on raadiotel olemas helisisend, sellega saab küll paljud soovid rahuldet, kuid ka veidi vanema auto korral on lihtsamaid ja odavamaid lahendusi kui uus raadio. Üheks selliseks lahenduuseks on FM laineala kaudu MP3/WMA muusikat mängivad ja auto elektrisüsteemist voolu ammutavad seadmed. Need on vajalikud siis, kui autoraadiol puudub USB mälupulgapesa või helisisend, mille kaudu kõrvaklapiaugust heli kõlaritesse jõuaks.

Võtsime ette TrekStori ja Odys’i auto sigaretisüütaja pesast voolu ammutavaid USB pulgalt MP3-mängijaid/raadio teel edastajaid ning Vivanco kettakujulise Bluetoothi käedvabadsüsteemi, mis samuti mõeldud autosse.

Vivanco BTC 700 ja TrekStori MP3-RadioStation f.ox

TrekStori ja Odys`e raadiojaamad

Mõlemal mängijal on üks helisisend ja üks USB port. Kui pesas on mälupulk, siis saab nuppude abil vahetada lugu, alustada ja peatada muusika esitamist. Siis näitab ekraan loo järjekorranumbreid – nii teab, kuhu kerida. Mälupulga asemel võib kasutada muidugi ka moodsamaid USB pordi väikseid väliseid kõvakettaid – selliseid, millele jätkub USB voolust ka toiteks. Mälupulk on aga väiksem ja odavam ning kellel meist pealegi poleks üle mõnd vanemat mälupulka?

128 MB mälupulgast saab sedasi autos ligi kaks tundi erinevat muusikat kuulata, 8 GB pulga peale mahub juba 4000 minutit või enamgi – oleneb muidugi muusika pakkimiskvaliteedist. Olgu siinkohal öeldud, et MP3 muusika kvaliteedimiinimumiks loetakse 128 Kbit/sekundis ja sedasi on 1 MB umbes üks minut muusikat.

Õnneks viimasel ajal MP3 muuskat veebipoodidest ostes on bitikiirused mõnevõrra suuremad ja seega kvaliteet parem, kuid 128 MB mälupulgale mahub siis vaid alla tunni. Tõsi, muusika saab kodus ka ümber konvertida vähem ruumi nõudma. Raadiosaated ja podcast kasutavad tihti aga jõhkramat pakkimist (isegi 56 Kb/s) ning neid mahub sellisele pulgale kindlasti kaks tundi.

Mõlemal seadmel – TrekStoril ja Odys’il – on kokku 14 etteprogrammeeritud laineala, mille vahel valida saab. Lainealad jagunevad kahte gruppi sagedustel 87,7 (87,9, 88,1 …) kuni 88,9 ja 106,7 kuni 107,9 Mhz.

TrekStori MP3-RadioStation

TrekStori MP3-RadioStation f.ox

TrekStori MP3-RadioStation f.ox on pisike ja meenutab kujult midagi eht-autolikku – käigukangi nuppu. Pole juhtmeid, ainult sigaretisüütajasse ulatuv pulk, mille otsas ekraani ja mõnede nuppudega pea.

Viimast saab pöörata, et see ikka silma alla jääks – sigaretisüütaja pesad võivad autos olla eri pidi. Punaste numbritega ekraanil näitab seade raadiosagedust, millel parasjagu muusikat üle kantakse, seda saab vahetada külgmistest nuppudest.

mp3-radiostation_fox_draw

Trekstori radiojaamaga saab ühendada nii mälupulga kui ka MP3 mängija


Odys’i MP3 Car Music Station

Odys’i MP3 Car Music Station on kahes osas – sigaretisüütaja pistik, väikses formaadis shokolaaditahvli suurune juhtnuppude ja ekraaniga seade ise ja neid ühendav juhe. Nagu tavaline MP3 mängija, aga juhtme otsas! Vorm on seega seadmetel üsna erinev, sisu aga sarnane.

Odys MP3 Car Music Station

Odys MP3 Car Music Station

Seadmetelon kaks saatevõimsuse valikut, kõrgem neist on Euroopa Liidus üldiselt keelatud, aga võib tagada lubavates riikides sõites parema helikvaliteedi. Seadused on FM laineala ülimadala võimsusega saatjate puhul tülikas asjaolu, mida peab veidi jälgima. Parem saatevõimsus võib ääriveeri lubada ehk isegi heade antennide korral kuulamist naaberautos, näiteks kui seltskond on kahe autoga kolonnis teel. Mängivad f.ox ja MP3 Car Music Station MP3 ja WMA vormingus faile, sisendit võtavad vastu muusikatelefonist, MP3 mängijast, CD-pleierist või arvutist – ikka tavalise 3,5 mm kõrvaklapipesa kaudu ja kaasas oleva juhtmega.

Parema korraliku antenniga varustet tundliku autoraadioga mängivad seadmed siiski heli kenasti maha ka nõrga võimsusega töötades. Autoväline antenn võib siin küll halvem olla kui moodsate autode klaasi integreeritu, viimase paremust siiski testida ei õnnestunud – endal vanem auto.

Vivanco käed-vabad “taldrik”

Vivanco BTC 700 Bluetooth käedvabasüsteem

Vivanco Bluetooth käedvabad süsteem BTC 700 on samuti mõeldud autos kasutamiseks, kuid ei piirdu sellega.

Väikest lendavat taldrikut meenutav seade koosneb kõlarist ja mõnedest nuppudest, selle saab kinnitada mitmel moel auto armatuurlauale või päiksevarju külge ja rääkida telefoniga nagu räägiks teise inimesega samas autos. Bluetoothiga töötav handsfree võtab telefonilt üle kõik helifunktsioonid, seega saab selle abil kuulata ka MP3 muusikat. Tõsi, veidi plekiselt – ikka oma suhteliselt väikese kõlari kaudu, mitte auto helisüsteemi lülitudes.

Seade on väga voolusäästlik, suudab töötada akult kaua – tootja väitel suudab täis aku pealt kõne- ja muusikakuulamise aega pakkuda tervenisti 10 tundi. Sellist aega järjest testida küll ei mallanud – pidevalt Bluetoothi kaudu muusikat röökiva telefoni aku saab vist pigem küll enne tühjaks. Ooteaega lubab tootja kuni 200 tundi. Seadmel on kaasas on laadija, mis ammutab voolu mini USB pordi kaudu sigaretisüütajast. Seega saab aparaati vajadusel laadida ka arvutist või USB seinast võtva toiteadapteri abil. Igatahes nädalasel hajusal kasutamisel seade aku tühjuse üle ei kurtnud ja töötas laitmatult.

BTC 700 aparaati saab lisaks mobiilidele kasutada ka arvuti heliseadmena, see võimaldab rääkimist üle IP-telefoni võrkude nagu Skype või Google Talk. Ikka kõigile kuuldavas konverentsirežiimis nagu autos. Tähelepanu peab juhtima sellele, et vaja läheb Bluetoothi versiooni 1.2 või hilisemat toetavaid seadmeid. Tänaste telefonide puhul pole see küll probleem, mõnes arvutis võib aga olla.

Vivanco BTC 700 näol on tegu küllalt mugava ja soodsa lahendusega, kui vahetevahel läheb tarvis käed-vabad süsteemi, mis kõlbab ka telefonikonverentside pidamiseks – see tähendab võimaldab rääkida kõigiga, kes ümber seadme autos või väiksemas ruumis koos.

Kokkuvõteks

Kokkuvõtteks võib öelda, et TrekStori ja Odys’i MP3 raadiod on tehnilistelt andmetelt väga sarnased. Mulle jättis väliskujult parema mulje TrekStori RadioStation f.ox, sest temaga ei teki tülikaid juhtmeid juurde. Nupud on “kangikese” peal selgelt eristatavad, aga mõistagi võib lugu niru olla, kui teie auto sigaretisüütaja pesa juhiistmest  suhteliselt kaugel asub. Sellisel juhul tasuks küll pigem Odys’i mängija kasuks otsustada – selle saab juhetpidi tõmmata sinna, kuhu parasjagu vaja.

Ahjaa, kui teil on eriti vana autoraadio kassettmakiga, siis võite kaaluda veel ka kassetilugeja kaudu toimivat helisisendit – selliseid on suisa mitut marki saada Vivanco käest – esimene ja teine.

Vivanco käed-vabad süsteem BTC-700 sobib ennekõike rääkimiseks – see on soodne käedvabad süsteem ja aitab suhelda roolis olles ilma kaasliiklejaid ohtu seadmata. Mõnikord võiks seda vaja minna näiteks konverentskõne tarbeks või miks mitte ka podcastide või raadioprogrammide järelkuulamiseks, kuid päriselt muusika esitamise tarbeks see ikka pole. Puudu jääb vajalik võimalus ühendada seade auto enda audiosüsteemiga.

TrekStor MP3-RadioStation f.ox Photopointis: 499 EEK

Odys MP3 Car Music Station Photopointis: 490 EEK

Vivanco Bluetooth BTC 700 Photopointis: 999 EEK