Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Digitest | 16. dets. 2017

Rulli end üles

Üles

3 kommentaari

Datakam G5 City – pardakaamerate kuningas või vähemalt Geländewagen

Datakam G5 City – pardakaamerate kuningas või vähemalt Geländewagen
Erki Oras

 

Ilmselt tänu Euroopas kehtivale Rooma õigusele pole Eestis, erinevalt Venemaast, autokaamerad veel kuigivõrd levinud. Hoolimata Youtube’i ahvatlustest kasutavad neid pigem professionaalsed autojuhid, kes veedavad rooli taga enamuse oma päevast. Tõenäosusteooria järgi on neil lihtsam suurem võimalus sattuda avariisse ja seega võib neil olla pardakaamerast ka praktilisem kasu kui juutuubi ülesriputatud naljakast liikulusvideost.

Reaalne elu ja reaalselt ohtlikud olukorrad aga ei sõltu alati selle arvustuse lugeja potentsiaalselt veatust juhtimisoskusest, sest meie liiklus on täpselt nii tugev nagu selle kõige nõrgem lüli ning ilmselt on igal seda lugeval autojuhil lülide nõrkuse teemal kogemusi rohkem kui küll.

Igatahes õnnestus selles ülevaates üle vaadeldava autokaameraga jäädvustada olukord, mis oleks teise poole süü läbi äärepealt päädinud laupkokkupõrkega. Õnneks polnud vaid kiirus selleks veel piisav. Seda olukorda võib huviline näha näidisvideol siinsamas allpool.

Kuna autoaken oli parajalt porine, on pilt pisut udune aga pakub põnevust sellegipoolest. Pildikvaliteedi juures peatume allpool.

Antud vahejuhtum pani allakirjutanud igatahes sügavalt mõtlema pardakaamera soetamise peale. Seega võib vajadus korraliku pardakaamera, nagu seda on Datakam G5-CITY, järgi tekkida igal autojuhil sõiduoskustest sõltumata.

Ehkki antud pardakaamera on ilmselgelt üks professionaalsemaid, mida ma käes olen hoidnud, siis antud arvustuses lähtun ma pigem tavakasutaja kui näiteks logistikafirma arendusjuhi vaatevinklist.

Tegelikult on erinevaid võimalusi kaamera peenhäälestamiseks sedavõrd rohkelt, et antud arvustuse formaat võimaldab käsitleda neist vaid murdosa ning kaamera täielikuks ülevaateks oleks vaja kirjutada raamat või teha teleseriaal.

 

Komplekt

datakam-autokaamera-150

Datakam G5 oli selle ülevaate kirjutamise ajal saadaval kolmes erinevas versioonis. Videokvaliteet on kõikidel kaameratel identne. G5-CITY PRO ja G5-CITY MAX on muus osas identsed – MAX versioonile on lisatud lihtsalt komplekti kaks 32GB mahutavusega mälukaarti. G5-CITY (hallis karbis) versioon on ilma GPS-ita.

Hiljuti on Datakami suguvõssa lisandunud ka G5 REAL mudelid – GPS-iga ja ilma. REAL mudelid erinevad CITY kaameratest objektiivi poolest. Kui CITY objektiiv on 130-kraadise vaatenurgaga selleks, et kaadrisse mahiks võimalikult palju eesmist ala, siis REAL objektiiv on pisut kitsama 110-kraadise vaatenurgaga – selleks, et autonumbrid ja muud detailid oleks paemini näha.

Siin ülevaates oli lähima vaatluse all ja kasutuses Datakam G5-CITY MAX versioon.

Datakam G5-Max  pakend on soliidne nagu mõnel kallimapoolsel käekellal. Kompaktsesse ja läbipaistvasse plastkarpi mahub lisaks kaamerale veel ohtralt komplekti kuuluvat lisavarustust:

  • iminapaga kaamerahoidik
  • kleepribaga kaamerahoidik
  • kaheosaline nailonist pakend (mida kasutusõpetuses peenelt kandekohvriks kutsutakse)
  • kahe(!) USB-pordiga laadimisadapter
  • pikem USB-juhe kaamera ühendamiseks toiteallikaga (auto sigaretisüütajaga)
  • tavaline lühike micro-USB kaabel
  • kaks 32Gb mälukaarti
  • kasutusõpetus
  • mikrokiust lapp kaamera optika puhastamiseks.

See, et laadimisadapter on varustatud mitte ühe vaid kahe USB-pordiga on eriti kiiduväärne, sest tihti vajab samast toiteallikast energiat ka auto GPS või tahab laadimist nutitelefon või –tahvel. Samuti on meeldiv fakt, et selle mudeli puhul ei ole koonerdatud mälukaartidega.

datakam-autokaamera-12

_MG_9979

datakam-autokaamera-1

 

 

Välimus

datakam-autokaamera-3

 

datakam-autokaamera-5

datakam-autokaamera-10

Datakam G5- Max’i välimus on meeldivalt soliidne ja kompaktne. Isegi veidi võidusõiduauto või vähemalt BMW esteetikaga. Pikliku ja kitsana ei võta see esiklaasil eriti palju ruumi ega mõju mingilgi moel segavalt.

Mõistagi kaasneb kompaktse kujuga ka pisem ekraan, kuid olgem ausad – Datakam G5-Max on eeskätt mõeldud ju salvestamiseks, mitte salvestatu taasesitamiseks. Seega puudub suurema ekraani järgi igasugune reaalne vajadus. Nii näitas G5-Max sõidu ajal ekraanipildi asemel hoopis sõidukiirust

Plastist korpusest hoolimata tundub kaamera käes igati tihke tükina tänu keskmisest korralikumale koostekvaliteedile.

Professionaalset välimust lisavab kaamerale objektiivi varjuk. See oneemaldatav, valmistatud pehmemapoolsest kummist ja hoiab ära otsese päikesevalguse langemise terava nurga alt objektiivi esiläätsele, tagades nii hea pildikvaliteedi ka külgvalguse korral. Soodsamatel autokaameratel sellist päikesevarjukit objektiivi küljes pole.

datakam-autokaamera-4

datakam-autokaamera-11

datakam-autokaamera-2

Kaamera kinnitamiseks on kaks võimalust. Iminapaga kinnitus on mõeldud ajutisemaks lahenduseks. Väiksem ja diskreetsem kinnitub liimiribaga ja on n.ö permanentsem lahendus. Sellega on näiteks hea kaamerat statsionaarselt esiklaasi üleserva tagasivaatepeegli varju, paigutada. See on ka tootja ametlik soovitus, mida siinkirjutaja siiski eiras, paigutades kaamera iminapaga aluse abil klaasi alumisse ossa, et vältida auto lae alt ripnevat kaablit.

Pealkirjas võrdlesin ma Datakam G5-Max’i Mercedes Benzi maineka Geländewageni ehk siis G-seeriaga, kus on funktsionaalsus ühendatud küllusliku luksusega. Datakam G5-Max oma võimalusterohkusega meenutas just seda legendaarset kõikjalsõitjat. Aga alustagem algusest.

 

 

Kinnitamine ja esmane sisse lülitamine

datakam-city-max-autokaamera-108

 

Paigaldamine on põhimõtteliselt lihtne. Eriti lihtne on muidugi liimkinnitusega paigaldus, vaakumkinnitus seevastu vajas veidi nuputamist. Kellel aga on seda tüüpi kinnitustega varasemaid kogemusi, siis ei tohiks siin midagi keerulist olla.

Liimkinnitusega kaamerahoidik sobib olukorras, kus kaamerat kasutatakse vaid ühes sõidukis, kui aga sõiduvahendeid on mitu, siis on mõistagi arukam kasutada vaakumkinnitusega alust. Mõistagi aga võib varustada ka kõik oma sõiduvahendid liimkinnitusega kaamerahoidikuga, mis on saadaval suhteliselt soodsahinnalise lisavarustusena.

Mõistagi võiks siis selle statsionaarse kinnituse juurde paigaldada ka toitejuhtme, mille pikkusest peaks piisama küll igale masstoodangus olevalt sõiduautole või tarbesõidukile. Juhe ise on suhteliselt peenike ja piisavalt diskreetne, et sobida ka eksklusiivsemasse interjööri.

Kui hoidikud paigaldatud ja juhtmed veetud, siis edasine kasutamine on lihtsaimast lihtsam. Kinnita vaid kaamera neodüümmagnetiga varustatud hoidikule (piisab vaid kaamera ´tõstmisest hoidiku juurde kui hoidik magneti jõul kaamera oma pessa tõmbab) ning ongi korras. Toitekaabel kinnitub mitte kaamera vaid hoidiku külge nii et autost väljudes saab autokaamera lihtsalt ühe kerge liigutusega magnetipesast välja tõmmata. Ellu ärganud pardakaamera tervitab salongisviibijaid, soovides neile sulnil naisehäälel head reisi.

Kaamera osutus üldse üllatavalt jutukaks, jagades kõlaval häälel oma teadmisi üle terve autosalongi. Mis kõige parem aga, et täiesti puhtas ja aktsendivabas eesti keeles. Kaamera tervitab, jätab nägemist, teavitab võimalikest politsei kiirusekaameratest, GPS ühenduse saavutamisest ning kui töötav kaamera mu töntside sõrmede vahel kogemata autopõrandale libises, siis andis naisehääl resoluutselt teada, et fail on lukustatud.

Kaamera tervitab, jätab nägemist, teavitab võimalikest politsei kiirusekaameratest, GPS ühenduse saavutamisest ning kui töötav kaamera mu töntside sõrmede vahel kogemata autopõrandale libises, siis andis naisehääl resoluutselt teada, et fail on lukustatud.

Kiiruskaameratest, ohtlikest ristmikest, raudteeülesõitudest teavitamine põhineb SPEEDCAM andmebaasile, kuhu on sisestatud Eesti, Läti, Leedu, Soome, Rootsi, Poola, Saksamaa, Taani, Venemaa ja Ukraina kaardid..

datakam-autokaamera-13

Kaameraga kaasas olev adapter on soliidsest metallist ja kahe USB pesaga

datakam-city-max-autokaamera-109

 

Salvestamine

datakam-city-max-autokaamera-102

Toiteallikaga ühendatud kaamera hakkab automaagiliselt tööle peale mootori käivitamist ning filmib kuni mälukaardi või –kaartide täitumiseni, peale mida hakkab kronoloogilises järjekorras üle salvestama vanemaid lindistusi. Kuigi minu käsutuses oli 2x32Gb mälumahtu, siis täitusid need üpris kiiresti, kuna valisin lindisturežiimiks maksimaalse FullHD kvaliteedi ehk siis 1920×1080.

Kaks mälukaardipesa pole aga lihtsalt mugavusfunktsioon või mõeldud lihtsalt mälumahu suurendamiseks. Tegelikkuses saab ühes pesas asuva kaardi sisu kopeerida teisele, teha niiöelda tagavarakoopia. Kui ehk Eestis see nii oluline polegi, siis näiteks Venemaal võib seadusesilmadele üle antud mälukaart koos eluliselt olulise sisuga vägagi kergelt sealses bürokraatia masinavärgis kas tahtlikult või tahtmatult kaduma minna ja siis kindlustab üks ekstrakoopia selle omaniku seljataguse.

Salvestusrežiim oli vaikimisi seadistatud nii, et video salvestati viieminutiliste lõikudena, mille suurusteks sai 700Mb. Salvestatava klipi pikkust on mõistagi võimalik reguleerida ühest minutist kuni tunni ajani.

Lisaks maanteel toimuvale salvestab kaamera vastavalt omaniku soovile ka sõidukiiruse, asukoha kaardil ning kasvõi salongis toimuva vestluse apgreidides nii kaamera pigem teatavaks ’mustaks kastiks’, millega on tavaliselt varustatud lennumasinad. Igatahes oli tagantjärele isegi põnev jälgida lisaks filmitule ka kaardilt nii oma liikumistrajektoori ja kiirust.

datakam-autokaamera-100

datakam-autokaamera-101

 

 

 Polarisatsioonifilter kõrvaldab autoklaasi peegeldused

datakam-autokaamera-7

 

Datakam kaameraga on komplektis kaasas väike ümara kujuga tume klaasitükk. See on polarisatsioonifilter, mis tuleks – eriti just suvisel ajal kui päikesevalgust palju on, kinnitada objektiivi ette. Polarisatsioonifiltri eesmärgiks on kõrvaldada (eriti just päikeselisel päeval) auto esiklaasile tekkivaid peegeldusi ja muuta seega videopilt autost väljaspool toimuvast selgemaks. Polarisatsioonifilter ei ole mõeldud teiste autode klaasidelt peegelduse kõrvaldamiseks (selleks et näiteks vastutulnud sõidukites istuvaid isikuid registreerida) vaid sõitu salvestava auto esiaknalt peegelduse kõrvaldamiseks.

Pärast polarisatsioonifiltri objektiivi kummist varjuki taha kinnitamist ja enne salvestama hakkamist tuleks see filter keerata sellise nurga alla, kus see peegeldust maksimaalselt pärsib. Seda on lihtne teha, kui lükkad valge paberi armatuurlauale kaamera alla ja keerad filtrit objektiivi ees ringiratast sellisesse positsiooni, kust aknale langev peegeldus kõige vähem näha on. Vaata videost:

 

 

Pildikvaliteet

datakam-city-max-autokaamera-100

Youtube on teatavasti tulvil erinevatest seikluslikest autode pardakaamerate poolt jäädvustatud olukordadest, millel kõigil on üks ühine nimetaja – vilets kvaliteet. Kui ehk situatsioonid ja klippides osalevate autode margid on valdavalt arusaadavad, siis sellega tihtilugu asi ka piirdub. Datakam G5 autokaamera Full HD režiim lubab aga mälukaardile jäädvustada kasvõi teiste sõiduvahendite registreerimisnumbrid või juhtide näoilmed muutes nii potentsiaalsete paharettide vastuväited viljatuks. Seda muidugi siis, kui kui vaatenurk on õige ja valgust piisavalt.

Head peegelkaamerad salvestavad tavaliselt videot andmesagedusega 24 või 28 mbps. Datakam video maksimaalseks andmesageduseks on 20 mbps. See on autokaamerate maailmas ülikõva näitaja ja lubab sellelt autokaameralt head pildikvaliteeti.

Datakam video maksimaalseks andmesageduseks on 20 mbps. See on autokaamerate maailmas ülikõva näitaja

Mis valgustundlikkusse puutub, siis võib Datakam  G5-Max uhkustada f/1,6 avaga objektiiviga, millest on kindlasti kasu meie hämarapoolses kliimavöötmes või öisel sõidul, kus ka probleemid on kergemad tekkima. Kuid vaatame nüüd, kas tehniliste omaduste tulevärk ja kvaliteetse videopildi lubadused ka paika peavad:

Datakam G5 autokaamera pildikvaliteedi võrdlus päeval:

Selles videos võrdleme Datakam G5 kaamerat ühe teise tootja 139-eurose pardakaameraga. Klipist (lülita alt paremalt sisse kvaliteet 1080p ja klõpsa video täisekraanile) on näha, et mõlemad kaamerad teevad korralikku teravat pilti. Datakam`il ei ole aga pildikvaliteedis sellist eelist nagu võiks reklaammaterjali järgi loota. Pigem on teise autokaamera filmitud videol objektid – objektiivi kitsama nurga tõttu – teravamadki.

Datakam G5 autokaamera pildikvaliteedi võrdlus öösel:

Öösel filmimine on pardakaamerate jaoks väga keeruline sest pisike sensor peab hämaras valguses kiiret videot filmides suutma detaile võimalikult teravana jäädvustada. Võrdlusvideost näeme, et Datakam ja võrdluskaamera on taas väga sarnase pildikvaliteediga. Võrdluskaamera on kitsama objektiivi tõttu isegi pisut detailsema pildiga. Datakam objektiivi vaatenurk on nimelt 130 kraadi. Äsja on Datakam valikusse tulnud ka kitsama 110-kraadise vaatenurgaga Datakam G5 Real, mis on mõeldud just autonumbrite ja muu detaili paremaks salvestamiseks.

 

 

Taasesitamine – Datakam Player

Screenshot-2015-05-15-18.47.41

Kõikide nende põnevate andmete taasesitamiseks tuleb kaameraga kaasa ka spetsiaalne programm Datakam Player. Täpsemalt istub see kaamera mälukaardil  -seda pole vaja installeerida – peale klõpsates peaks see kohe käivituma. Minu Win 8.1 kohta aga teatas mälukaardil olev tarkvara, et ta seda Windowsi versiooni ei toeta, kuid www.datakam.ee kodulehelt tõmmatud versioon hakkas tööle vähimagi tõrketa.

Kaamera enda tarkvara pakub võimalust kõiki andmeid turvaliselt krüpteerida, et kasutaja privaatsed andmed ei satuks võõraste silmade alla, kuid minu paarinädalase prooviperioodi ajal puudus mul näidisvideote krüpteerimiseks igasugune vajadus. Samuti ei kasutanud ma ka tootja poolt pakutavat parkimisrežiimi, mis jäädvustab kaamera ees toimuva siis, kui te ise autost eemal olete. Kuna aparaadil on siiski keskmise nutitelefoni hind, siis ei söendanud ma kuidagi seda autosse omapead jätta. Veel vähem siis esiklaasile kõigi möödujate silma alla. Kuigi toote kodulehel lubatakse, et pardakaameral on äärmiselt märkamatu välimus, siis mina pidasin targemaks karta kui kahetseda.

 

Plussid ja miinused

 

Plussid

Funktsionaalsus (hetkekiiruse näitamine, teavitused kiirustkaameratest, kiiruspiirangutest jne)
+kaks mälukaardipesa koos mälukaartidega
+eestikeelne kasutusõpetus ja tarkvaraline tugi
+mitmekülgne ja peensusteni sätestatav tarkvara
+väärikas ja stiilne välimus
+lihtne paigaldus ja mugav kinnitus
+GPS-ühendus ja andmete salvestus
+eestikeelsed häälteavitused
+andmete krüpteerimine
+parkimisrežiim
+võimalus kasutada veebikaamerana (Skype)
+temperatuurikindlus (-25 kraadi kuni +50 kraadi)
+video ja foto samaaegne salvestamine
+esmaklassiline ja tugeva valgusjõuga optika
+Full HD 20 mbps salvesturežiim
+ kuni 12Mp fotoresolutsioon

Miinused

-väike ekraan
-mitte väga intuitiivne kasutajaliides
-sätete jooksvaks muutmiseks tuleb kaamera aluselt eemaldada
-kõrge resolutsiooniga kaasnevad suured mälumahud

 

Kokkuvõtteks

datakam-city-max-autokaamera-101

 

Datakam G5-Maxi võimalused on ilmselgelt mõeldud eeskätt professionaalidele – kas logistikutele või teistele, kes mingil põhjusel vajavad oma sõidukite liikumise kohta võimalikult palju ja täpset infot. Või siis inimestele, kes tahavad oma raha eest saada lihtsalt parimat. See tähendab võimalikult palju erinevaid vilesid-kellasid.

Olles ise selle viimase koolkonna esindaja, siis soovitaksin soojalt seda kaamerat kõigile, kes väärtustavad oma elu piisavalt, et seda Full HD resolutsioonis jäädvustada.  Pakutavate võimaluste poolest meenutab kaamera tõepoolest pigem nn musta kasti kui tavalist pardakaamerat.

Pildikvaliteedi poolest – nagu ülal võrdlusvideote abil nägime – pole väga vahet milline 100+ eurot maksev kaamera sul armatuurlaual salvestab.  Just funktsionaalsus ja kasutamismugavus on aga need märksõnad, miks Datakam G5 autokaamera on väärt keskmisest kõrgemat hinda.

Nagu öeldud on tegu peaaegu täiusliku pardakaameraga. Pardakaamerate kuninga ehk siis tsaariga, sest tegu on Vene toodanguga. Viimasest faktist hoolimata hämmastab Datakam G5-Max oma koostekvaliteedi ja võimalusterohkusega. Hämmastab mõistagi positiivses mõttes. Ainukesena võiks viriseda mitte kõige nägusama ja intuitiivsema kasutajaliidese üle, kuid kaamera funktsionaalsus kompenseerib selle kuhjaga.

 

 

  • Andres Jalak

    vaatan, mis ma vaatan, antud juhul on liiklusvideos süüdi pardakaamerat kasutav pool, mitte auto peateel. Kõrvalteelt peateele keerates peab veenduma, et mõlemad suunad on vabad, peateel möödasõitu sooritav auto pole süüdi, et kaameraomanik talle ette keeras. Autorile natuke mõtteainet :)

  • kommentaator, registreermata

    Lugupeetud hr. Erkki Oras, konsulteerige kindlasti autokooliga, enne kui järgmine kord autorooli iseseisvalt istute, sest see võib lõppeda liiklusõnnetusega. Lisaks esimese video olukorrale, kus keerasite ette peateel sõitvale autole, on kolmandas videos 0.33 kohapeal juhtum, kus vöötraja ees on peatunud auto jalakäijaile tee andmiseks, jalakäijad on asunud teed ületama ja Te kimate kõrvalreast peatumata mööda.

  • Valdur Vesman

    Hea kaamera. Aga mul oleks vaja kaamerat, mis kinnituks peegli taga ja töötaks õhu teel leviva vooluga. On selliseid juba olemas?