Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Digitest | 23. apr. 2024

Rulli end üles

Üles

10 kommentaari

Pentax 645Z keskformaatkaamera – kui kvaliteet on oluline :: Digitest

Pentax 645Z keskformaatkaamera – kui kvaliteet on oluline
Hannu Liiväär

Keskformaatkaameraid peetakse tänapäeval pigem alternatiivtooteks – neid valmistatakse vähe, nad on rasked ja kohmakad, objektiive ei ole (järel)turul eriti saada ning kõige selle juurde käib küllalt krõbe hind. Kaalukausi paneb aga tasakaalu pildikvaliteet, seetõtu on keskformaatkaamerad kasutusel produktsioonis, agentuurides, reklaamitööstuses… – kõikjal kus vajatakse väga detailset pilt.

Pentax 645Z on aga keskformaatkaamera, mis keerab sellesama kaalukausi hoopis pea peale.

 

Pentax 645Z arengulugu. Väga lühidalt

Pentax 645-seeria on pikkade traditsioonidega – esimene mudel (Pentax 645) koos sinna kuuluvate objektiividega tuli välja aastal 1984; kolmteist aastat hiljem (1997) tuli tootmisse mitmete uuendustega 645N, veel neli aastat hiljem (2001) väheste uuendustega Pentax 645N II.

645

Esimene keskformaat – Pentax 645. Aastal 1984

645n

Aasta 1997. Pentax 645N – maailma esimene autofookusega varustatud keskformaatkaamera (filmile pildistav). Juba siis kiideti Pentaxit selle eest, et ta tõi kasutajasõbraliku käsitlemismugavuse keskformaatkaamerate maailma.

645D_cross_without_lens_hood

Aastal 2010 nägi ilmavalgust esimene digitaalne Pentax 645-seeria keskformaatkaamera – Pentax 645D. Sensori suurus sai mõnevõrra väiksem kui filmiajastul (44x33mm vs 60x45mm), pildikvaliteedi eest aga hoolitsevad 40 megapikslit – mõõde, mis täisformaat (36x24mm) kaameratel seni saavutamata on.

645Z_wo_Food_

Neli aastat hiljem – 2014 – tuli tootmisse uusim 645 seeria digitaalkeskormaatkaamera – Pentax 645Z. 51 miljonit pildipunkt (11mp lisaks, võrreldes 645D kaameraga) ja ülisoodne hind (võrreldes konkureerivate digitaalsete keskformaatkaameratega) tegid 645Z kaamerast koheselt suure müügihitt – esimestel kuudel ületas nõudlus tootmisvõimsuse tunduvalt.

 

Ootused enne keskformaatkaamera kasutamist

Allakirjutanu ei ole ise enne praegust hetke keskformaatkaameratega kokku puutunud, seega olid ootused igas mõttes suured. Tehniliste omapärade tõtu (eelkõige sensori suurus ja klaas, mis oleks suuteline sinna kujutst projekteerima) on kaamera füüsiliselt üsna suur. Ka kaal (ainult kere kaalub ~1500g) on veidi üle FX-kaamerate tippmudelitest (võrdluseks: Nikon D4 – 1180g; Canon 1Dx – 1340g), samas utoopilist kaaluvahet kindlast ei ole – kui oled harjunud igapäevaselt kasutama peegelkaamerat koos F/2.8 optikaga, on erinevus vaevumärgatav. Üks asi on kindel – mis on raske, see on stabiilne; 645Z ei ole siin mingi erand – raske kaal lisab korralikult stabiilsust “värinavabaks” pildiks.

Üks eripärasid, mis samuti Pentax 645 kaameratega kaasas käib, on kere monoliitsus – puuduvad nn Digital Back’id , seega on võimalik ehitada ilmastikukindel kaamera, mida ka 645Z puhul on tehtud. Tootja väidet tõsisest ilmastikukindlusest on ka järgi proovitud:

645Z nupupaigutusloogika on sarnane väiksemate Pentaxi peegelkaametega. Kes viimaste Pentaxi peegelkaameratega kokku on puutunud (K-5 II, K-3), leiab eest harjumuspäraste tööriista. On ka muid detaile, mis loovad nn “sama perekonna” tunde – näiteks sarnane kvaliteetne välisviimistlus, kuid ka mõlemal kaameral kasutatavad SD-mälukaardid ja aku D-Li90.

Jäin enne kaameraga reaalset tutvumist päris pikaks ajaks internetsügavustesse kolama – et end veidigi keskformaatkaameramaailmaga kurssi viia. Mõistagi jõuab enne käte talv ja siis taas kevad ja suvi, kui kõik selle informatsiooni endast läbi jõuad lasta. Pinnavirvendusest sai mõne päevaga siiski aimu – teoreetlistest testidest kuni erinevates tingimustes tehtud näidispiltideni, on mitmekülgset infot laialt saadaval.

645Z_Mg_material_Al_die-cast

Pentax 645Z magneesiumsulamist korpus ja alumiiniumist raam.

645Zsealing_w_lens

Pentax 645Z ilmastikukindlad tihendid.

645Z_cross_section

Läbilõige Pentax 645Z kaamerast.

 

Objektiivide valik

645Z-dfa

 

Pentax 645Z kaamerale on uuena saadaval 16 erinevat objektiivi. Neist 3 on uut tüüpi DFA seeria objektiivid, mis on valmistatud spetsiaalselt digitaalse keskformaatkaamera jaoks. Need on sisese SDM teravustamismootori ja ilmastikukindla korpusega – nagu kaamera isegi:

 

645Z_lenses

 

Ülejäänud 13 objektiivi on FA-tähistusega. Ka need sobivad nii filmi kui ka digisensorit kasutavate Pentax 645 kaamerate ette, on samuti autofookusega kuid ilma sisese teravustamismootorita. Need objektiivid on reas siin paremal →

Pentax 645Z ees saab aga kasutada ka vanemaid Pentax 645 keskformaatkaameratele valmistatud objektiive – näiteks A bajonetiga torusid, millel – erinevalt Fa ja D-FA objektiividest ei ole autofookust – need on manuaalse teravustamisega objektiivid. Valiku neid objektiive leiab Wikipediast.

Vanemaid, legendaarseid Pentax 67 objektiive saab kasutada 645Z ees adapteriga. Pentax 67 objektiivid on reas vastaval Wikipedia veebilehel. Adaptri nende keeramiseks 645Z kaamera ette leiab näiteks fotodiox veebilehelt.

Kõik teised keskformaatkaameratega jm pildistajad (Mamya, Yashica jne jne) otsivad meeleheitlikult adaptereid, et saaks kasutada Pentax 645 objektiive oma kaamerate ees. Sest Pentaxi objektiivid on teada tuntud optiliselt väga head. Ja neid on ka järelturul palju liikumas. Seega  – pildistades Pentaxiga ei ole tegelikult eriti pointi otsida võimalust kasutada mingeid teisi objektiive 645Z kere ees. Pentax 645Z kaameraga pildistaja ongi juba kullasoonel.

 

 

Pildistamismugavus

 

Üks olulisimaid ootusi niisuguse klassi kaamera kaamera puhul on kindlast ehe pildistamiskogemus. Võimalikult vähe kellasid-vilesid, selge ja kiire ligipääs peamistele funktsioonidele (ava, säri, ISO, AF), kiire ja täpne (auto)fookus, ülikiire pildisalvestus (toorfaili suurus on ca 70Mb). Kõige sellega saab Pentax 645Z kenast hakkama.

Kaamerat esmakordselt tööle pannes läks tehaseseadmetest soovitud seadistuseni (nn “set it and forget it”) aega umbes minut ja edasist süvakaevamist menüüdes võib soovi korral hiljem mõnel jõudehetkel teha..

.. niisiis pidulik hetk: kruvin pildiotsijavarjuki klaasprisma ete, valin sobiva kaadri ja vajutan päästikule ja tunnen rõõmu veidi isegi tagasihoidlikust katkuhelist, arvestades et mõõtudelt on see liikuv mehhanism FX-formaadi katkutest suurem.

Kasutamispoolelt teeb head meelt veel väga avar pildiotsija. Kahjuks ei ole kunagist etaloni filmikaamerate seas, Canon AE-1 (väga suure ja avara pildiotsijaga) kaamerat hetkel võrdluseks võta – kuid vaade on lai ja avar, ehk teisisõnu on pildiotsija kasutatav ka manuaalfookusega pildistamiseks.

(Kliki ja vaata täissuuruses pilti)

HLF_3479

 1/400 sek, f/7,1, ISO100, Pentax 55mm f/2.8 objektiiviga

HLF_3479-detail

100% väljalõige ülalolevast pildist

 

Sensorist ja automaatsest teravustamisest

Tehnilise poole pealt võiks veel pikalt arutleda, eriti arvestades mitmete alternatiivsete keskformaatkaamerate ajalugu (miks mite Pentax’i enda 67), samuti arvestades praegusel ajal pakutavaid kaameraid ja kaameratesüsteeme (nt Leica S, Mamiya/Leaf, Hasselblad, Rollei..), kuid nagu teel olles on lõpuks peamine eesmärk sihtkohta jõuda, on kaamera puhul oluline pilt, mida ta toota suudab.

“Südameks” on 645Z-l 51-megpiksline sensor (tootjaks Sony; sama sensorit kasutavad ka näiteks Hasselblad H5D-50 seeria kaamerad). 645Z puhul ei kasutata AA-fltrit (AA-Anti-Aliasing filter), mis tagab teravama tulemuse kui filtriga sensor – seega on tehtud kõik selleks, et tulemus oleks nii detailne ja terav kui võimalik.

HLF_3460

1/100 sek, f/4,0, ISO200, Pentax 55mm f/2.8 objektiiviga

HLF_3460-detail

100% väljalõige vasakpoolsest kaadrist

Loomulikult käib terava pildiga kaasas ka suurepärane optika – testkomplektiga kaasas olev 55mm F/2.8 (nn kit-objektiv) näitas end selles osas igat heast küljest.

Sensori puhul tuleb märkida veel kahte olulist omadust – tundlikkus ja dünaamiline ulatus. 645Z puhul on maksimaalne ISO 204800. Toorfail on “kasutatav” (väide on mõistagi suhteline) veel ISO 25600 juures, koos mõningase müravähenduse ja pildimõõtmete vähendamisega (näiteks 51mp pealt 12mp peale). Dünaamilist ulatust lubab tootja 14 stoppi (Nikon D800E puhul on see näitaja 14, Canon 5D Mark III puhul 11.7 (DxO andmed; 645z kohta DxO mõõtmised hetkeseisuga puuduvad)), teisisõnu on võimalused toorfailist päästa “ülepõlenud” ja “mustad” alad igati head.

Autofookus on kiire ja täpne (Ricoh/Pentax nimetab autofookuse “aju” nimega Safox 11 – sama moodul on kasutusel ka Pentax K-3 APS-C peegelkaameral). Peamiselt kasutasin keskmist fookuspunkti – toimis suurepäraselt ka veidi hämaramas valguses. Ka “full autofocus”, ehk kõik 27 punkti töösse pannes ei olnud tulemus halb – üsna hästi taipas kaamera, mida ma fokusseerida tahtsin.

 

HLF_3405

1/320 sek, f/5,6, ISO100, Pentax 55mm f/2.8 objektiiviga

HLF_3405-detail

100% väljalõige vasakpoolsest pildist

Lasen kaameral 55mm /2.8 objektiviga mõned korrad maksimaalselt lähedale ja siis lõpmatusse fokusseerida – AF-mootor teeb enda tööd kiirelt ja vaikselt.

 

Pildikvaliteet

Kuidas siis on lood pildikvaliteediga? Väga, väga head. Pildikvaliteedi teemale on taas kerge mitmeid tunde (päevi, nädalaid) aega ohverdada. Lühidalt võiks ütelda, et FX-maailma parimad (Nikon D8x0*) jäävad lahutusvõime osas veidi maha, FX-maailma “head” (5D3, 6D, D6x0) juba päris kaugele maha.

HLF_3545

1/125 sek, f/4.5, ISO400, Pentax 55mm f/2.8 objektiiviga

Üks asi, mis kiiresti klaariks saab niisuguse resolutsiooniga pildistades: kaamera peab ikka väga kindlalt paigal olema, eriti käest pildistades. Värin, mis 15-20megapiksli pealt väga näha ei ole, on 51mp päris kenasti näha. Seega hoolimata füüsiliselt raskest kaamerast on “äraväristatud” pilti teha palju kergem, kui väiksema (lahutusvõimega) peegelkaameraga.

Omajagu kaalu on ka mõistagi kaameraga harjumisel – mida pikemalt kasutad erinevates tingimustel, seda paremini kohaned, sh. leidma rasketes tingimustes stabiilset pildistamisasendit, antud kaamera ergonoomikat arvestades.

HLF_34571/320 sek, f/7.1, ISO200, Pentax 55mm f/2.8 objektiiviga

HLF_3457-detail

100% väljalõige ülalolevast pildist

 

Teistmoodi pildistamiskogemus

MG_6732-copy

645Z kaamera juures ilmutas end veel üks nähtus, mis põhimõtteliselt on rõõmus äratundmine ajastust, kui digitaalse sensori asemel projekteeriti kujutis filmile. Nimelt – mõtlemine ja kaalutlemine enne reaalset ülesvõtet.

Kui üldine trend kipub minema kvantiteedi suunas (võidab see, kellel on surres kõige rohkem pilte), siis keskformaatkaamera tekitab piisavalt austust, et päästikunuppu mite päris süüdimatult lagistada. Mite et kaamera sellega hakkama ei saaks – saab küll ja kenasti (3 kaadrit sekundis ja JPG puhul mitukümmend kaadrit enne puhvri täitumist), kuid kindlasti on kvantiteedi jaoks sobivamad teistsugused tööriistad.

Reaalses elus tähendas see ilming, et õhtuks ei loendanud ma pilte mite sadades, vaid kümnetes (on ehk sedagi liiga palju? :) )

HLF_3336

1/500 sek, f/7.1, ISO100, Pentax 55mm f/2.8 objektiiviga

HLF_3336-detail100% väljalõige ülalolevast pildist

 

Kokkuvõtteks

Kokkuvõteks oli 645Z kasutamine äärmiselt põnev kogemus. Seda, et mul oli kasutusel vaid üks objektiiv (55mm f/2.8) pean pigem plussiks – rohkelt avastamisrõõmu (teiste objektiividega) on veel tulevikus ees. Samuti on limiteeritud faktorid (aeg, koht, vahendid) kosutavad loovusele ja inspireerivad leidlikkusele.

HLF_3591

1/500 sek, f/5.6, ISO200, Pentax 55mm f/2.8 objektiiviga

HLF_3591-detail

100% väljalõige vasakpoolsest pildist

Pentax 645Z näol on tegu väga kvaliteetse leiuga kusagil kahe maailma vahel. Ta pakub keskformaadi pildikvaliteet ja tavapeegelkaamera kasutusmugavust. Kui ilmastikukindlus on FX/DX-maailmas aastal 2014 juba standardiks saamas (“saad vihmas(t) ja poris(t) ka pilt teha”), siis keskformaadi-maailmas pigem erandiks; Pentax 645Z on siin selges eelisseisus pildistamises stuudioseintest väljaspool.

Mis mulle veel personaalselt väga meeldis, on kaamera lihtsus ja kasutatavus – ehk siis “seadista ja unusta”: ühe korra paned kõik paika, ja ülejäänud päevad (kuud, aastad) tegeled pildistamisega, ilma et ükski üleliigne kell või vile end ilmutaks.. Ja veel üks tehniline detail – Pentax 645Z suudab ka Full HD videot teha. Kahjuks oli sedakorda aega niivõrd napilt käes, et see maailm jäi täiesti puutumata. Samas on näidisvideoid internetis juba piisavalt saadaval.

HLF_3388

1/250 sek, f/5.6, ISO200, Pentax 55mm f/2.8 objektiiviga

HLF_3388-detail

100% väljalõige ülemisest pildist

 

 

** Kõik näidispildid on “ilmutatud” toorfailist (RAW), mootoriks Adobe Camera Raw 8.5; Photoshop CC **

Lisaks veel ülevaateid 645Z kaameratest – niipalju kui on kasutajaid, on ka arvamusi, seega kindlasti tasub nõnda unikaalse toote puhul infot hankida pigem rohkem kui vähem – eriti kui silmapiiril on ostumõtted.