Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Digitest | 17. veebr. 2019

Rulli end üles

Üles

Kommentaare pole

Samyang 35mm f/2.8 fiksobjektiiv Sony täiskaadrile – sest suurus loeb

Samyang 35mm f/2.8 fiksobjektiiv Sony täiskaadrile – sest suurus loeb
Lauri Veerde

“Sony hübriidkaamerad on head, aga lensed on kallid”. Sellise lausega võttis üks fotograaf kunagi kokku Sony kaamerate eelised ja puudused harrastusfotograafi jaoks. Tal oli muidugi õigus, sest Sony enda valmistatud “lensed” ehk objektiivid on tõesti teiste kaameratootjate omadest kallimad. Samas jäi see õigus siiski ka poolikuks, sest Sony hübriidkaamerate ette ei pea ostma sugugi ainult Sony enda poolt valmistatud objektiive. Võib osta ka nn kolmandate tootjate objektiive – selliseid, nagu siin ülevaates üle vaadatav Samyang AF 35mm f/2.8.

Samyang AF 35mm f/2.8 on hetkel Photopointis müügil olevatest Sony täiskaadersensorile sobivatest objektiividest kõige soodsam. 35mm on selline keskmine fookuskaugus, millega saab pildistada praktiliselt kõike. Mõõduka lainurgaga saab hakkama tubastes tingimustes, kus ruumi on vähe ja kaadrisse tahaks mahutada rohkem. Samuti sobib 35mm ka õues – kasvõi maastikuvaadete või lihtsalt olustikupiltide pildistamiseks. Suhteliselt valgusjõulise f/2.8 avaga saab hakkama ka hämaramas valguses. 35mm f/2.8 objektiividele omane ülikompaktne korpus sobib Sony a7 seeria täiskaaderkerede ette nagu valatult.

Kogu see komplekt tundub liiga ahvatlev, et olla tõsi. Eriti võrdluses teada-tuntud Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA objektiiviga, mis oma kompaktsuse ja pildikvaliteedi tõttu on ilmselt enamike Sony A7-seeria kaameraomanike ostunimekirjas. Samyang 35mm f/2.8 on Zeissi ekvivalendist ju enam kui 3x soodsam. Kas siis Samyangi pildikvaliteet, autofookus ja koostekvaliteet on tõesti nii palju kehvemad? Sellele küsimusele käesoleva ülevaate raames vastust otsingi.

 

Samyang

Autofookusega Samyang objektiivid (2019 algul)

 

Samyang Optics Company Limited on Lõuna-Korea ettevõte, mis asutati juba 1970ndate aastate algul. Ettevõte tegeleb optika ja optiliste süsteemide valmistamisega nii auto- ja valvekaamera kui ka fototööstuse vajaduste jaoks.

Samyang Optics poolt toodetud objektiive müüakse maailma eri paigus eri kaubamärkide nagu Rokinon, Bower, Walimex jt all – kõik need on tegelikult ühed ja needsamad Samyangi objektiivid. Seega võib öelda, et Samyangi jalajälg fotokaamerate objektiivide turul on suurem, kui tavaline fotohuviline seda aimata oskab.

Esimese peegelkaameraobjektiivi tegi Samyang valmis 2008. aastal – selleks oli Canoni EF bajonetiga 85mm f/1.4. Tuntust hakkas Samyang koguma aga umbes 2014. aasta paiku, kui hakati valmistama soodsa hinna, valgusjõulise ava, fikseeritud fookuskauguse ja manuaalse teravustamisega objektiive – algul ainult peegelkaameratele ja siis aina enam ka hübriidkaameratele.

Valdav enamik Samyangi objektiive ongi manuaalse teravustamisega. Vaid 5 objektiivi kuuluvad “Samyang Auto Focus” seeriasse.

“Samyang Auto Focus” objektiivid:

Kõik peale 85mm on saadaval ka Sony täiskaadersensoriga hübriidkaameratele.

 

Samyang AF 35mm f/2.8 objektiivi üldiseloomustus

Kui Samyang 35mm f/2.8 karbi avamiseks laualt võtsin, tekkis tunne et objektiivi selle sees küll olla ei saa. Kui objektiivi karbist võtsin, tekkis tunne et mingit klaasi küll selle sees olla ei saa. See objektiiv on lihtsalt nii kerge – kaalub 86 grammi. Ega Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ka ju oma 120 grammiga mingi raskelaallane pole, kuid Samyang on ikka päris sulgkerge.

Kui objektiivi karbist võtsin, tekkis tunne et mingit klaasi küll selle sees olla ei saa. See on lihtsalt nii kerge.

Kerge kaal tuleneb ühelt poolt sellest, et 35mm f/2.8 objektiivi optiline konstruktsioon on lihtne ja ei vajagi palju klaaselemente. Teisalt aga on Samyang valmistatud läbinisti plastikust. Nii korpus kui ka teravustamisrõngas ja isegi bajonett. See bajonetikinnitus on salakavalalt hõbedaseks värvitud ja visuaalselt tundub täpselt nagu metall – nii et paljudeski ülevaadetes seda metalliks peetaksegi :) . Teravustamisrõngas liigub küll sujuvalt, kuid on on libe ja keskmisest suurema hõõrdeteguriga. Sellise objektiiviga pildistatakse aga ilmselt nagunii enamuse ajast autofookusega ja manuaalset teravustamist vajatakse vaid haruharva.

See bajonetikinnitus on salakavalalt hõbedaseks värvitud ja visuaalselt tundub täpselt nagu metall – nii et paljudeski ülevaadetes seda metalliks peetaksegi

Objektiivikork on miniatuurne. Selle eemaldamise jaoks on vaja peenemaid sõrmi ja hoiustamiseks lukuga taskut. Samas saab objektiivikorgi eemaldada koos adapterrõngaga, mis objektiivi esiossa kinnitatud on. Nii on isegi paksude kinnastega lihtne objektiivikorki eemaldada ja kinnitada. Ilmselt toimib see bajonetti kattev rõngas aga ka omamoodi päikesevarjukina, nii et vastavalt valgusoludele tuleb mõnikord see rõngas siiski ka objektiivi külge jätta.

Samyang 35mm f/2.8 koostekvaliteet tundub sarnane näiteks Pentaxi uuemate soodsamapoolsete Pentax DA 50mm f/1.8 ja Pentax DA 35mm f/ 2.4 AL objektiividele. Kätte võttes kerge ja plastikune – Canoni L-seeriaga, Zeissi optikaga või Sony G seeriaga harjunud fotohundile see juba ei meeldi. Samas kinnitub see Sony A7 hübriidkaamerate bajonetti tihedalt ja kaamera külge kinnitatuna ei pane kerget kaalu ega plastist olemust tähelegi. Nüüd huvitavad fotohuvilist juba olulisemad-sisulisemad iseloomustajad nagu teravustamiskiirus ja pildikvaliteet.

 

 

Samyang 35mm f/2.8 vs Sony ZA 35mm f/2.8

Samyang 35mm f/2.8 (mõnes regioonis tuntud ka kui Rokinon AF 35mm f/2.8) on suhteliselt uus objektiiv, sest tuli fotopoodidesse müügile 2017. aasta lõpul. 35mm või 50mm fookuskauguse juures on kompaktseid alternatiive Sony täiskaadri ette üsna vähe.

Samyangi peamine konkurent on Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA – üks kolmes esimesest objektiivist, mis Sony 2013. aastal oma täiskaadrile valmistas. Seda peetakse suurepäraseks objektiiviks, sest on ülimalt terava joonisega (DXoMark järgi kõige teravam 35mm üldse), suhteliselt madala kromaatilise aberratsiooni ja geomeetriliste moonutustega ning aktsepteeritavalt väikse vinjetiga. Zeissi ilmselt ainus miinus on krõbe hind – see “lense” maksab Photopointis ju peaaegu 1000 euroraha.

Samyangi peamine konkurent on Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA – üks kolmes esimesest objektiivist, mis Sony 2013. aastal oma täiskaadrile valmistas.

Samyang on ilmselgelt selle objektiivi endale eeskujuks võtnud ja valmistanud omadustelt ja käsitlemiselt sarnase, korpuse poolest aga veidi pisema ning enam kui 3x soodsama objektiivi.

Pildikvaliteet – teravus

PIldistasin A4 paberile prinditud ruudustikku Sony A7R III hübriidkaameraga statiivilt Silent režiimis, kasutades distantspäästikut. Siin näidatud fotod on pildistatud RAW formaadis. Enne JPG-failideks konvertimist lisasin kõikidele Lightroomis +0,55 võrra säritust juurde.

Ma ei olnud sellisteks tulemusteks valmis. Samyang 35mm objektiivi joonis oli f/2.8 täisava juures teravam kui Sony 35mm f/2.8 objektiivil. Pildistasin algul testfotod manuaalse teravustamisega ja pärast kaadreid arvutis vaadates arvasin, et küllap olin kogemata Sony objektiiviga lihtsalt pisut mööda teravustanud. Tegin siis teise katse autofookusega – ja tulemus oli täpselt sama. Kaadri keskosas on Samyang teravam.

Samyang AF 35mm f/2.8. Väljalõige kaadri keskosast @ f/2.8

Sony ZA 35mm f/2.8. Väljalõige kaadri keskosast @ f/2.8

Kaadri äärealadel ei saagi öelda kumb objektiiv täisava korral parem või halvem on, sest joonise teravus ei jaotu äärealadel ühtlaselt. Vasakul ülal on näiteks Sony objektiivi joonis pehmem, all paremal jälle teravam.

Kui ava kinni keerata, siis muutuvad mõlemad objektiivid teravaks, Sony objektiiv aga rohkem nii et teravuse erinevus ühtlustub. Sony objektiivi täisava-udusus kaob, Samyang on terav edasi.

Samyang AF 35mm f/2.8. Väljalõige kaadri keskosast @ f/8.0

Sony ZA 35mm f/2.8. Väljalõige kaadri keskosast @ f/8.0

Geomeetriline moonutus on mõlemal objektiivil praktiliselt identne.

Objektiivide puhul on üsna tavaline, et sama tootja samad objektiivid võivad olla erineva kvaliteedi või teravusega. Ehk sattus mulle lihtsalt halb Sony ZA 28mm f/2.8 objektiivi eksemplar ja Samyangi mudel juhtus olema vastukaaluks jälle väga hea optilise lihviga? Ma ei tea seda. Mis iganes võis olla Sony objektiivi pehmema joonise põhjuseks – igal juhul joonistus testpiltidest välja, et hoolimata plastist mänguasjana tunduvast korpusest on Samyang 35mm objektiiv võimeline ka suure megapiksli arvuga sensori ees pildistama väga teravaid pilte.

 

 

Vastu valgust pildistamine, kromaatiline aberratsioon ja vinjett

Objektiivi optilise kvaliteetsuse hindamiseks ei piisa ainult joonise teravusest. Olulised on ka muud näitajad nagu näiteks värvus- ja muud moonutused. Nendest esimesena vaatame, kuidas Samyangi objektiiv saab hakkama vastu valgust pildistamisega.

Vastu valgust pildistamine

Vastu valgust pildistame näiteks siseruumides, kus on teravaid valgusallikaid või siis välitingimustes vastu päikest. Sellistes olukordades tekivad sisepeegeldused, mis avalduvad fotol värviliste valgushelenditena. Halvimal juhul võivad need foto päris ära rikkuda. Mõned objektiivid tekitavad selliseid helendeid rohkem, mõned vähem. Vaatame, kuidas Samyang hakkama saab:

Samyang AF 35mm f/2.8 – f/11, 1/6 sek, ISO 200. 

Sony ZA 35mm f/2.8 – f/11, 1/6 sek, ISO 200. 

Sony 24-70mm f/2.8 GM @35mm –  f/2.8 – f/11, 1/6 sek, ISO 200. 

Pildistasin ereda prožektori suunas nii, et valgusallikas jääks kaadri äärealale – selliselt on objektiiv sisepeegelduste osas haavatavam. Ülalt, töötlemata testfotodelt on selgelt näha, et kõige paremini sai hakkama Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA fiksobjektiiv. Värvusmoonutusi on kõige vähem ja foto on isegi valgusallika lähedal päris kontrastne. Vasakult esimene ehk Samyang 35mm on Sonyga võrreldes veidi vähem kontrastsem, näeme ka rohkem lillakaid halosid valgusallika ümber. Üldiselt on aga ka Samyang vastu valgust pildistamisega päris hästi hakkama saanud.

Lihtsalt, et oleks võrdlemisel perspektiivi, pildistasin sama kaadri ka Sony FE 24-70mm f/2.8 GM objektiiviga 35mm asendis. Pildilt on selgelt näha, miks eelistavad paljud fotograafid pildistamisel fikseeritud fookuskaugusega objektiive. Suumobjektiivide optiline konstruktsioon on keerukam ja sellest tekivad tahes-tahtmata ka sisepeegeldused, mis rikuvad foto. Mõnikord on sellised flare’d ju ka taotluslikud, kuid professionaalses fotograaafias reeglina mitte. See ei tähenda, et Sony 24-70mm f/2.8 GM objektiiv oleks halb. Tark fotograaf teab oma objektiivi toimimispiire ja väldib selliselt pildistamist.

Kromaatiline aberratsioon

Kromaatiline aberratsioon tekib siis, kui erineva värvusega valgus murdub objektiivi sees erinevalt ja sensorini jõudes ei ole kõik valguskiired enam kohakuti. Fotol avaldub see enamasti lillakates, vahel ka rohekates piirjoontes kontrastsete alade ümber. Näiteks maastikufotograafias võib seda kohata raagus puuvõrades taeva taustal või interjööride aknast-välja vaadetes aknaraamide ümber. Kromaatilist aberratsiooni on fototöötlusprogrammis lihtne korrigeerida ja sellepärast see enamasti objektiivi puhul suureks miinuseks pole. Objektiivi optilise kvaliteetsuse hindamisel on aga kromaatiline aberratsioon sellegipoolest üheks heaks indikaatoriks.

Pildistasin kromaatilise aberratsiooni hindamiseks fotod samast kohast kolme erineva objektiiviga, et oleks hea võrdlusmoment. Canoni 8-15mm kalasilmobjektiivi lisasin vaid sellepärast, et oleks hea näha, milline üks tugev kromaatiline aberratsioon välja näeb:

Väljalõige ülemise foto vasakust ülanurgast. Samyang AF 35mm f/2.8.

Väljalõige ülemise foto vasakust ülanurgast. Sony ZA 35mm f/2.8.


Väljalõige ülemise foto vasakult poolt. Canon 8-15mm f/4 kalasilm

Võrreldes kõige vasakpoolsema – Canon 8-15mm kalasilmobjektiiviga jääb nii Samyangi kui ka Sony ZA objektiivide kromaatiline aberratsioon kenasti tagasihoidlikuks. Mis on ka loogiline, sest 35mm f/2.8 objektiivide lihtne optiline konstruktsioon ei peakski olulisel määral värvusmoonutusi tekitama. Sellegipoolest näeme, et Samyangi objektiivi nurgas on kromaatilist aberratsiooni vähem kui Sony ZA 35mm f/2.8 objektiivil. Lisapunkt siit Samyangile.

 

Vinjett

Vinjetiks nimetatakse kaadri äärealade tumenemist. Kuna Samyangi ja Sony Zeiss 35mm f/2.8 objektiivide korpus ja optika on hästi kompaktne, näeme nende pildistatud fotodel ootuspäraselt ka tumedamaid äärealasid. See on paratamatu. Ideaalse optilise kvaliteedi jaoks on vaja suuremaid läätsi – selliseid, nagu on näiteks suure ja pika korpusega Sony Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA objektiivis.

Sarnaselt kromaatilisele aberratsioonile on vinjetti fototöötlusprogrammis lihtne eemaldada. Nii Samyangi kui ka Sony ZA objektiivi jaoks on Lightroomis juba integreeritud objektiivide profiilid olemas, nii et ühe linnukesega saab kaadri servad taas normaalselt heledaks. Sellegipoolest on aga huvitav vaadata, kuidas soodsa Samyangi ja kallima Sony ZA objektiivi pildid üksteisest erinevad . Pildistasin lihtsalt valget seina:

Samyang AF 35mm f/2.8. f/11, 1/4 sek, ISO 100. Töötlemata foto

Sony ZA 35mm f/2.8. f/11, 1/4 sek, ISO 100. Töötlemata foto.

Samyang AF 35mm f/2.8. f/11, 1/4 sek, ISO 100. Objektiivi profiil Lightroomis lisatud.

Zeiss ZA 35mm f/2.8. f/11, 1/4 sek, ISO 100. Objektiivi profiil Lightroomis lisatud.

No okei. See ei olnud tegelikult huvitav. Sest pildil on lihtsalt valge sein ja vinjeti osas ma objektiivide puhul märkimist erinevust ei tähelda. Mõlemad objektiivid on nurkadest ühteviisi tumedad.

 

 

Pildistamiskogemus

Sony A7R III koos Samyang AF 35mm f/2.8 objektiiviga mahtus ära ka minu jopetaskusse. Kaamerarihmaga üle õla ja risti üle rinna visates rippus see mugavalt küljel, ei seganud liikumist ja oli pildistamiseks kohe valmis. Väga mugav igapäevapildistamiseks ja reisile kaasa võtmiseks.

Kiire liikumise pildistamisel – kui kindlasti on vaja fotod kätte saada – eelistaksin kaamera ees kasutada mõnda muud objektiivi. Kõigil teistel juhtudel, kui 35mm fookuskaugus pildistamiseks sobib, on see Samyang aga laitmatu. Pildid tulevad igatpidi kvaliteetsed, muidugi ka väga teravad. Lähim teravustamiskaugus on 35cm ja see seab omad piirangud lähikaadrite pildistamisel, kuid see piirang on täpselt samasugune ka Sony ZA 35mm f/2.8 objektiivil.

Samyang AF 35mm f/2.8 objektiiv + Sony A7R III hübriidkaamera. f/10, 1/50 sek, ISO 320. Pildistatud käest. 

 

Samyang AF 35mm f/2.8 objektiiv + Sony A7R III hübriidkaamera. f/7.1, 1/160 sek, ISO 200. Pildistatud käest. 

 

Samyang AF 35mm f/2.8 objektiiv + Sony A7R III hübriidkaamera. f/8, 1/250 sek, ISO 100. Pildistatud käest. 

 

Samyang AF 35mm f/2.8 objektiiv + Sony A7R III hübriidkaamera. f/13, 0.4 sek, ISO 100. PIldistatud statiivilt. 

 

Samyang AF 35mm f/2.8 objektiiv + Sony A7R III hübriidkaamera. f/4.5, 1/50 sek, ISO 640. PIldistatud käest. 

 

Samyang AF 35mm f/2.8 objektiiv + Sony A7R III hübriidkaamera. f/2.8, 1/80 sek, ISO 2500. PIldistatud käest. 

 

Samyang AF 35mm f/2.8 objektiiv + Sony A7R III hübriidkaamera. f/2.8, 1/50 sek, ISO 2000. PIldistatud käest. 

 

Samyang AF 35mm f/2.8 objektiiv + Sony A7R III hübriidkaamera. f/2.8, 1/50 sek, ISO 2000. PIldistatud käest. 

 

 

Autofookus

Kõige suuremaks miinuseks Samyangi objektiivi puhul ongi just autofookus. See miinus pole küll pikk, kuid erinevalt pildikvaliteedist ei saa autofookust iseloomustades kiidusõnu puistata. Võrreldes Sony ZA 35mm f/2.8 objektiiviga (mis pole ka teab mis kiire teravustamisega obje) on Samyang 35mm autofookus aeglasem. Mitte küll väga palju – kui nende objektiividega eraldi pildistada, siis võib-olla ei saagi kiiruse erinevusest aru, kuid 1:1 testides on vahe siiski märgatav.

Sony enda objektiivid (kaasa arvatud ZA tähistusega mudelid) on teravustamisel täiesti vaiksed. Samyang 35mm f/2.8 objektiiv teeb aga fokusseerimisel vaikset mehaanilist heli. See pole taoline saagimine, nagu näiteks Pentaxi komplektobjektiividel poolkaadri ees. Pigem selline vaikne zzzzt-zzzt-zt elektrooniline surin. Videofrežiimis jälgivat autofookust kasutades see surin kaob, kuid terav kõrv kuuleb ka siis objektiivis mingit mikroklõbinat.

Võrreldes G Master 24-70mm f/2.8 objektiiviga – mis loomulikult ongi täiesti teisest klassist – on nii Samyangi kui ka Sony ZA 35mm f/2.8 teravustamiskiirused mõlemad silmnähtavalt aeglased. Peab ikka murdosa sekundist ootama, enne kui teravustamistasapind soovitud kauguseni liigub ja lukustub. Küll aga – peab ütlema – on Samyangiga teravustamine aeglane, aga see-eest kindel. Enamasti, isegi hämarates oludes, ikkagi teravustamine lukustub – ja täpselt õigel kaugusel.

 

 

Kokkuvõtteks

Samyang AF 35mm f/2.8 vasakul ja Sony FA 24-70mm f/2.8 GM paremal. 

Olen juba ammu igatsenud oma hübriidkaamera ette kompaktset objektiivi, mis muudaks kogu komplekti mugavamalt käsitsetavamaks ja transporditavaks. Samyang AF 35mm f/2.8 objektiiv oma suhteliselt valgusjõulise ava, universaalse fookuskauguse ja hästi kompaktse korpusega on selliseks ülesandeks ju päris sobilik. Minu 24-70mm nf/2.8 objektiiv ei jõua seal pihtagi hakata, kus 35mm f/2.8 juba lõpeb.

Paari nädala jooksul Samyang’iga pildistades leidsin, et 35mm f/2.8 objektiiv on peaaegu ideaalne valik juhul, kui tahad endale soodsat pisikest kerget objektiivi igapäevase pildistamise jaoks. Arvestades hinna ja kvaliteedi suhet, siis ilmselt paremgi valik, kui vana hea Sony ZA 35mm f/2.8. Minu kasutuses olnud Samyangiga pildistatud fotod tulid uskumatult teravad. Probleemiks polnud vastu valgust pildistamine, kromaatiline aberratsioon, vinjenteerumine ega geomeetrilised moonutused. Ainult autofookuse kiirus jäi pisut Zeissile alla ja muidugi häiris mind ka ebameeldiv elektrooniline surin teravustamise ajal.

Kuid hei – see objektiiv on kõige soodsam Sony täiskaadri objektiiv Photopointis. See ongi tehtud mugavaks igapäevapildistamiseks ja see pakub – julgeksin öelda – lausa profiklassi pildikvaliteeti. Kui selle Samyangi oma Sony hübriidkaamera ette keerad, on sul kompaktne ja hästi pihku mahtuv komplekt, mida on mugav kaasa võtta ja millega on mõnus pildistada. Samyangi objektiividel ju enamasti autofookust üldse polegi nii et selle olemasolu siin on ainult pesuehtne lisaboonus.

Järgmine ülevaade

See on kõige värskem ülevaade.