Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Digitest | 22. okt. 2019

Rulli end üles

Üles

4 kommentaari

Sony a7R

Sony a7R
Toomas Ili

Eemaldatud madalpääsfiltri ja 36,4 miljoni piksliga Exmor CMOS (täiskaader) sensor, BIONZ X pildiprotsessor, kolmetolline kallutatav ekraan, elektrooniline pildiotsija, magneesiumsulamist korpus, üle WiFi juhtimine ja meedia mahamängimine, puhas HDMI videoväljund ning 50 k/s videosalvestus Full HD režiimil on ühed peamistest märksõnadest, millega Sony oma uusimat lipulaeva turustab.

Sony a7R olulisemad tehnilised andmed

DSC_0629

Sensor Exmor® HD CMOS
Efektiivseid piksleid 36,4 miljonit
Pilditöötlusprotsessor Bionz X
Bajonett Sony E
Salvestusmeedium Memory Stick PRO Duo/Pro-HG Duo; SD või SDHC, SDXC (UHS-I ühilduv)
Särimõõtmine 1200 tsooniga hindav mõõtmine CMOS sensoriga
Teravustamine TTL kontrastituvastus, 25 AF punkti
Säriajad 1/8000 – 30 sek, bulb
Sarivõte 4 kaadrit/sek (kiiruse prioriteet); 1,5 kaadrit/sek
Tundlikkus ISO 100 – 25600
Värvustasakaal Auto, päevavalgus, pilves, varjus, hõõglamp, päevavalguslamp, välklamp, peenhäälestus, valgetasakaalu määramine (2500 – 9000K (±7 G-M teljel, ±7 A-B teljel)
Välklamp
Failivormingud JPEG, Exif 2.3, DCF, DPOF, RAW, AVCHD, MP4 (video: MPEG-4 AVC / H.264; audio: Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC, 2ch)
LCD ekraan 3-tolline kallutatav Xtra Fine LCD
Pildiotsija OLED Tru-Finder™ elektrooniline pildiotsija, 100% vaade
Iseavaja 2 sek, 10 sek
Liides microUSB (USB 2.0), microHDMI (Type D), 3,5mm mikrofoni sisend (stereo), 3,5mm kõrvaklapiväljund (stereo), WiFi IEEE 802.11 b/g/n, NFC, distantspäästik
Vooluallikas
NP-FW50 liitiumaku
Mõõtmed 126,9 × 94,4 × 48,2 mm
Kaal 407 g (ainult kere)

 

Sony a7R – väljast ja seest

DSC_0663

Kaamerat karbist välja õngitsedes oli esmamulje väga positiivne – seda aparaati vaadates silm lausa puhkab. Puhta ja konkreetse joonega, retroliku “lookiga” Sony a7R istub ka kätte mugavalt ning on oma sisu arvesse võttes ikka väga väike kaamera. Nii väike, et koos Zeissi 35mm f/2.8 objektiiviga mahtus ta mul probleemivabalt jope taskusse. Mitte, et see mugavaim või parim paik fotoka kandmiseks oleks, aga siiski, vajadusel saab ka nii hakkama.

Nagu “retrokaamerate” disani juures juba harjunud oleme, on ka Sony a7R-l suur ja silmatorkav särikompensatsiooni ketas peale istutatud, mille vajalikkusest ei ole mul lihtsalt ainult seepärast raske aru saada, et ma manuaalrežiimi kasutades pildistama olen harjunud, vaid ka sellepärast, et ketas, kust “päriselt” säri muudetakse, asub sealt sentimeetri jagu vasakul. Aga noh – kõigil teistel ju on, ega siis Sony saa kehvem olla.

DSC_0638

Muus osas on väliselt kõik hästi – kaamera tagaküljelt leiab eelseatud otseteenupud paljude vajalike funktsioonide juurde, lisaks on olemas iseseatavad nupud C1 ja C2, mille all vaikimisi tehtud fotode ülessuurendamise ja aktiivse fookuspunkti valikud peidus on. LCD ekraan võiks olla nii kallutatav kui pööratav, aga sedasamust pööramise funktsiooni on Sony puhul ilmselgelt lootusetu oodata.

 

Võrreldes konkurentidega

s n c
Sony a7R  Nikon D800 Canon EOS 5D Mark III  
Sensor 35,9 × 24 mm 35,9 × 24,0 mm 36 × 24 mm
Efektiivseid piksleid 36,4 miljonit 36,3 miljonit 22,3 miljonit
Teravustamine TTL kontrastituvastus, 25 AF punkti Nikon Multi-CAM 3500FX teravustamissensor, TTL faasituvastus, 51 AF punkti Kontrastituvastusega TTL-CT-SIR teravustamissensor ning CMOS sensor, 61 AF punkti
Säriajad 1/8000 – 30 sek, bulb 1/8000 – 30 sek (sammuga 1/3, 1/2 või 1 EV), bulb, määratud aeg (ML-L3 distantspäästikuga) 1/8000 – 30 sek (sammuga 1/3 või 1/2 EV), bulb
Tundlikkus ISO 100 – 25600 ISO 100 – 6400 sammuga 1/3 või 1/2 EV, laiendatav ISO 50 kuni ISO 25600 ISO 100–25 600, laiendatav kuni ISO 102400
Sarivõte 4 kaadrit/sek (kiiruse prioriteet); 1,5 kaadrit/sek 4 kaadrit/sek (kiire sarivõte), 1-4 kaadrit/sek (aeglane sarivõte) 6 kaadrit/sek (RAW: kuni 18 kaadrit; JPEG: kuni 16270 kaadrit)
Videovõte 1920 × 1080 50i/p, 25p/24p; 1440 × 1080 25p; 640 × 480 25p 1920 × 1080 25p/30p/24p; 1280 × 720 60p/50p/30p/25p 1920 × 1080 24p; 25p; 30p. 1280 × 720 50p; 640 × 480 25p
Kaal 407g 900g 950g

 

Sony a7R reaalses kasutuses

DSC_0660

Niisiis – väljast jättis a7R väga hea mulje. Ka esmane häälestusringkäik menüüdes ei olnud Sonyle omaselt väga hull – vajalikud seadistused said kähku leitud ja tehtud, menüüdes liikumine oli kiire ja loogiline. Asi, mida ei saa paljude eelmiste proovitud Sony fotokate kohta öelda.

Siiski ei lasknud esimene tõsine “mõhh?!” end kaua oodata. Nimelt, minu kätte jõudis see kaamera vahetult enne jõulupuhkusele minekut. Kaasa pakkisin ainult vajaliku – kaamera, objektiivi, eraldi mälukaardi ja laadija. Või vähemalt nii ma arvasin. Kuna kaamerat esimest korda sisse lülitades oli akul rohkem kui pool mahla veel sees, ei hakanud kodus laadimise peale aega raiskama. Jõulusea ja piparkookide vahepeal tegin kaameraga tõsisemad tutvused ning punaselt vilkuv hoiatus tühja aku kohta ei lasknud end kaua oodata. Mis seal ikka – otsisin kotist laadija ja… taipasin, et voolujuhtme otsas rippuv must karp ei ole mitte laadija nagu kodus kiiruga asju oma fotokotti tõstes eeldasin, vaid adapter, mille külge omakorda käib USB kaabel, mis teist otsapidi kaamera sisse torgatakse.

DSC_0648

Ehk siis – aastal 2014 laetakse (kirjade järgi professionaalse!) kaamera akut niimoodi, et kaamera ise on sel ajal kasutuskõlbmatu. Kui näiteks kahe akuga opereerides tahad esimese tühjaks saamisel ta laadijasse panna, et peale järgmise tühjenemist sujuvalt tööd jätkata, siis Sony a7R-i standardkomplekti omades ei ole see võimalik.

Olgu sul  võttel kaasas mitu akut tahes – ühel hetkel saavad nad kõik tühjaks, ja uskuge mind – see kaamera mitte ei söö akusid, vaid joob neid! Ma olin kindel, et koju jõudes löön kaamera karpi avades ja sealt päris akulaadijat välja võttes endale laksu otsaette, et kuidas ma seda enne ei näinud. Aga tutkit – mida ei ole, seda ei ole.

DSC_0665

Siiralt loodan, et väline akulaadija on selle kaamera akudele tegelikult olemas, olgu või lisavarustusena. Vastasel juhul ei ole mõtet seda fotokat tegelikult profiklassi liigitada.

Võetud kaadrite 100% peale sissesuumine töötab väga aeglaselt – nupulevajutusest muutuseni ekraanil läheb tubli kaks sekundit. Statiivilt tomatit pildistades ei ole hullu, aga on situatsioone kus selline mõttepaus ei sobi. Kaamera pildiotsija kõrval asuv C2 tähisega nupp, mis suumifunktsiooni aktiveerib, asub selleks toiminguks kuidagi ebamugava koha peal, kuid see on ilmselt juba harjumise asi.

DSC_0641

Aga kui nüüd tõsiselt halvasti positsioneeritud nuppudest rääkida, on nii selle kui mitme tulevase aasta kindel võitja Sony a7R-i videosalvestuse alustamise/lõpetamise nupp, mille asukoht allolevalt pildilt hästi näha on. Täiesti võimatu on käest filmides, olgu siis läbi pildiotsija piiludes või ekraanilt pilti jälgides, ilma kaamerat tõsiselt jõnksutamata sellele nupule pihta saada. Täpselt sama lugu ka videovõtte lõpetamisega. See on täpselt see koht, kus oleks võinud kompensatsiooniketta ära jätta ning ilusa punase REC-nupu päästiku kõrvale ehitada :) Nüüd on aga kaamera kere  muid nupukesi täis pikitud ning vaene videosalvestuse nupp torgati kuskile külje peale nagu mingi sohilaps, keda keegi tunda ei taha.

DSC_0642

Akusaaga juurde veel märkuseks, et see ploomikivi suurune jõuallikas just kaua vastu ei pea. Täiesti täislaetud akuga (siseruumes) pildistades avastasin peale u. 90ndat fotot ja kümmet lühikest videoklippi, et järel on vaid 40% akut. Praeguste ilmadega õues toimetades oleks aku selleks ajaks ilmselt tühi olnud. Kui tühi aku nüüd selle USB-laadijaga laadima panna, siis arvestage, et tõenäoliselt jõuab liinibuss enne Tallinn-Haapsalu-Tallinn otsa rahuliku tempoga ära teha, kui oranž indikaatorlamp Sony a7R-i küljel kustub, andes mõista, et aku on täis saanud.

Aga ärge nüüd arvake, et see kaamera vaid ebameeldivusi pakub, kaugel sellest. Lihtsalt, profikaameraks või lipulaevaks nimetatud fotoka puhul ei tohiks ülalräägitud asjad lubatud olla.

Kuid tõesti – see kaamera peidab endas ka palju head. Palju rohkem, kui sest pisikesest kerest oodata oskaks.

DSC_0657

Kui ma tavaliselt väikeste hübriidkaameratega pildistades tagumist ekraani kasutama olen harjunud, siis Sony a7R-i digitaalne pildiotsija oli niivõrd hea pildiga, et ekraan unus nii pildistades kui ka filmides. Viimase puhul on läbi pildiotsija vaadates ka palju hõlpsam käsitsi teravustada.

Mis kaamera videofunktsioone ja videopoolt üldisemalt puudutab, siis siin osakonnas on kõik hästi. Tõsi, kerge moiré ja aliasing on märgatav neil pindadel kus need kaks pahalast end tavaliselt näitavad, kuid see on tõesti minimaalne. Näiteks vana hea Canon EOS 5D Mark II-e videokaadrid on nimetatud muredest palju rohkem rikutud.

Autot sõidutava poisi seljas olev peente triipudega vest on ideaalne testimaks kaamera moiré ja aliasingukindlust. Nagu lühiklipist näha, ei ole probleemi ei ühe ega teisega. Tõsi, kelle jaoks oluline, siis autofookuse kiirus jätab tublisti soovida. Vaata kindlasti täisekraanil ja maksimumkvaliteediga.

DSC_0674

See ei ole esimene Sony fotokas, millel videorežiimil peaking funktsioon olemas on. Käsitsi teravustamisel on see hindamatu abimees, eriti kaamera enda ekraanilt või pildiotsijast teravust seades. Lisaks on a7R-l ka zebra funktsioon, mis jällegi ülesäri eest väga adekvaatselt hoiatab.

DSC_0673

Video autofookus ei ole kindlasti kiiremate seast, pigem lausa aeglane, kuid mina enda jaoks sellest suurt numbrit ei tee, kuna kui just kaamerate testimised välja arvata, meeldib mulle fookust ise keerata.

Autofookuse kiiruse probleem eksisteerib muidugi ka pildistades. Ehk siis – see ei ole kindlasti tööriist spordi- või (elusloodust pildistavale) loodusfotograafile.

Maastiku-, arhitektuuri-, toote-, ja teiste taoliste žanrite puhul on Sony a7R oma 36 megapikslise detailihunnikuga muidugi ideaalne aparaat.

DSC_0636

a7R-i täiskaadersensorile sobivaid objektiive ei ole Sonyl hetkel just palju pakkuda. Vanemate torude ettekeeramisel lülitub aparaat aga APS-C režiimi, ehk siis pildi salvestamisel kasutatakse väiksemat osa sensorist ning fotokas “muutub” poolkaadriliseks. 

Keerame tundlikkust juurde

Oma 36 megapiksli kohta saab a7R müraga kõrgetel tundlikkustel võrdlemisi hästi hakkama. Siiski on fookusest väljas aladel müra tekkimine selgelt juba ISO 800 juures märgata. Õnneks ei ole tegemist koleda värvimüraga, vaid pigem filmiliku “teraga”, mis numbri suurenedes ka märgatavalt detaili sööma hakkab. Aga nagu näha nii tundlikkuse testipiltidelt kui näidisfotodelt allpool, ei ole näiteks ISO 6400 veel eriti problemaatiline – selle seadega võetud kaadreid julgeks kõhklemata väga suurelt seinale trükkida!

isosuur

iso100

iso200

iso400

iso800

iso1600

iso3200

iso6400

iso12800

iso25600

 

Sony a7R näidisfotod

Kõik kaadrid võetud Zeiss Sonnar FE 2,8/35 ZA objektiiviga. Osade piltide mõõtusid tuli failimahu vähendamise nimel kärpida, vastasel juhul ei võtnud siinne süsteem neid vastu.

DSC000751/125s, f/2.8, ISO 800

DSC000661/250s, f/2.8, ISO 6400

DSC000681/320s, f/2.8, ISO 6400

DSC000721/125s, f/2.8, ISO 800

DSC001031/100s, f/2.8, ISO 6400

DSC001581/200s, f/2.8, ISO 1600

DSC001431/160s, f/2.8, ISO 1600

DSC00027 1/125s, f/4.5, ISO 1600

Plussid ja miinused

DSC_0669

+ väga hea digitaalne optiline pildiotsija
+ märkimisväärne detailsus fotodel
+ puhtad ja kasutatavad kõrged tundlikkused nii pildistamisel kui filmimisel
+ stiilne ja kompaktne kere
+ hästi käsitletav, menüüd lihtsad ja loogilised (SUUR edasiminek Sony puhul)
+ peaking ja zebra funktsioonid videovõttel
+ 50 k/s 1080p videovõte
+ helinivood ekraanil videovõtte ajal
+ heli reaalajas tagasikuulamise võimalus videovõttel
+ puhas HDMI väljund

– tõsine möödalask aku laadimise teemas (vt. “Reaalses kasutuses” algust)
– aku vastupidavus
– aeglane autofookus nii pildistamisel kui videovõttel
– videovõtte alustamise nupp tõsiselt halva ja ebamugava koha peal
– tehtud piltide sissesuuminime väga aeglane

 

Kokkuvõte

DSC_0632

Töötav professionaal või tõsisem harrastaja, kes ei tee ainult stuudios tootefotosid vaid pildistab ilmast olenemata ka õues või kusiganes mujal “põllul”, peab kindlasti arvestama ülal kirjapandud miinustega. Kui need probleemid enda jaoks lahendatud, on tegemist väga mõnusa aparaadiga, mis teistele omasugustele nii fotos kui videos tuule alla teeb. Kellele on oluline kiirem autofookus ja muud taolised nüansid, ning peegelkaamera mingil põhjusel ei sobi, soovitan kiigata Sony a7, ehk a7R-i “väiksema venna” poole.

Muideks, kellele kvaliteetne heli videovõttel oluline – Sonylt on neile kaameratele võimalik eraldi juurde osta audioadapter, mis annab lisaks eelvõimendusele võimaluse kasutada XLR sisenditega mikrofone!