Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Digitest | 19. apr. 2024

Rulli end üles

Üles

Kommentaare pole

TomTom VIA 62 usaldusväärne ning mugav naviseade :: Digitest

TomTom VIA 62 – usaldusväärne ning mugav naviseade
Silver Pik

Nutiajastul autojuhiks saamise üks eeliseid on see, et erinevate rakenduste kasutamine nutitelefonis tuleb loomulikumalt, kui eraldiseisva naviseadme kasutamine. Vastupidiselt teistele kasutajatele õppisingi esmalt Google Maps ning Waze kasutamise ära, ning alles peale seda tulid esimesed Garmini seadmed tuuleklaasile. Nüüd, kus võimalus testida TomTom naviseadmete üht suuremat mudelit, haarasin kohe härjal sarvist. Seda just kontekstis, kus Garmin oli juba harjumuspäraseks muutunud ning kõrvalt kuulnud erinevaid arvamusi TomTom kohta. Mõeldud tehtud, TomTom VIA 62 suurte eelarvamustega autos maandus.

Enne põhjalikuma ülevaate juurde siirdumist soovitan pilgu peale visata eelmise aasta detsembris Photopointi ajaveebis avaldatud artiklile GPS või nutiseade, kumba autos kasutada? – seal lahkame natuke põhjalikumalt ka tänasel päeval olulist teemat ehk kas kasutada nutitelefoni või eraldiseisvat autonavi pikematel reisidel.

 

TomTom autonavide ökosüsteem

Varasema TomTom autonavide kokkupuuteta võivad mudelinimetused natuke segadust tekitada. Seda kontekstis, et mille jaoks on miski loodud. Tegelikult on valiku tegemine väga lihtne – Start seeria on kõige soodsam variant TomTom autonavidest. Start toetab navifunktsiooni ning pakub ka kolm kuud tasuta kiiruskaamerate hoiatust. VIA seeria on kesktase, lisades Bluetooth ühenduse, mille kaudu edastatakse liiklusinfo (ei tööta Eestis) ning võimaldatakse käed-vaba kõned. TomTom Go seeria on tippmudelid, jagunedes praegust mitmesse põlvkonda. Nendel on kaasas tasuta kõik kaardid, s.h. nt Lõuna-Aafrika Vabariik, Iisrael või Vene Föderatsioon. Toetavad kõik nutitelefoniga ühendamist, kuid tippmudelid nagu GO 6200 ei vaja isegi liiklusinfo jaoks eraldi nutitelefoni, kuna seadmed tulevad koos integreeritud SIM kaardi ja internetiühendusega. Samuti on GO 5200 ning GO 5300 isegi Siri ja Google Now toega, lihtsustades infovahetust nutiseadme ja naviseadme vahel.

 

Tehnilised andmed
Ekraan 6-tolline TFT LCD ekraan
800 × 480 pikslit
Survetundlik puuteekraan
Mälu 16 GB sisemälu
microSD kaardipesa
Kaardid 45 Euroopa riigi kaardid
sh. Baltimaad ja Skandinaavia riigid
Eluaegne tasuta kaardiuuendus
Navigeerimine Sõiduridade abi
3D kaardivaade
Huvipunktid
Liiklusinfo TomTom Traffic liiklusinfo läbi nutitelefoni
Ühendus nutiseadmega Bluetooth käed-vaba helistamine
Keeled Mitmekeelne kasutajaliides, sh. eesti keel
Hääljuhised, sh. eesti keel
Kõne tuvastus (eesti keele tugi puudub)
Toide Integreeritud liitiumaku kuni 60 min
Toide auto voolupesast
Üldine Mõõtmed 162 × 104 × 23,8 mm
Kaal 280 grammi
Komplektis TomTom VIA 62
Iminapaga tuuleklaasihoidja
Auto toiteadapter 12V
microUSB kaabel

 

Disain – ajatu klassika

TomTom VIA seerias on kaks erinevat mudelit – VIA 52 ning VIA 62. Sisult on need samad, lihtsalt ühel on 5-tolline ning teisel 6-tolline ekraan. Võrreldes hiljuti testitud Garmini Drive seeriaga paistis kohe silma see, et TomTom on otsustanud kasutada mati pinnaga survetundlikku ekraani. Esmane väike kriitikanoot muutus õige pea. Jah, survetundlikul ekraanil kaardi suurendamine või lohistamine, samuti ka aadressi sissetippimine ei ole kõige mugavamad, kuid… kordagi ei tekkinud probleeme ekraani jälgimisega. Isegi siis, kui madal päike säras ekraanile või keskpäevane päike tahtis sealt tagasi peegelduda – ekraan oli lihtsalt jälgitav. Sealt väga suur plusspunkt TomTom seadmetele – navigeerimise mugavus on ikkagi esmatähtis.

tomtom-via-62-007

tomtom-via-62-004

tomtom-via-62-003

TomTom naviseadmete disain ei olegi väga muutunud viimaste aastatega, mis on märk sellest, et optimaalne tulem on vist juba saavutatud. Võrreldes nutiseadmega on see küll kõvasti suurem tuuleklaasil, kuid egas naviseadet autost lahkudes tasku ei panda. Mis mind küll jätkuvalt häirib, on tootjate tahtmatus kasutada magneetilisi tuuleklaasi kinnitusi, mille kaudu käiks ka toide jms. Ikkagi peab ju Läänemere keskuse parklas igaks juhuks naviseadme tuuleklaasilt ära koristama. See jällegi tähendab toitekaabli lahtiühendamist, dokist lahti tõmbamist või doki tuuleklaasilt võtmist ning naviseadme kindalaekasse panemist; magneetilise lahendiga oleks see klõps-klõps ja tehtud. Teisalt on suur kompliment TomTom suunas – ka siis, kui treppis teedel raputatakse hambaplommid lahti, hoiab tuuleklaasikinnitus VIA 62 naviseadme väga kindlalt paigal ning suurepäraselt ekraani jälgitavana.

Seadme esiküljel on ka väikene avaus mikrofoni jaoks – mille funktsionaalsusest natuke hiljem – ning suured kõlarid tagaküljel, tänu millele on kõik juhised ja kõned hästi kuuldavad. Tagaküljel on ka microUSB pesa toite/andmekaabli ühendamiseks ja toitelüliti. Lisamälu saab microSDHC kaardi kaudu, mille pesa peidetud doki kinnituse taha.

tomtom-via-62-008

 

Kaardid & navigeerimine

TomTom, Garmini või Waze kasutamine – igaühel on oma loogika. Siis, kui Garmin oskas ka kohalikke ettevõtteid üles leida ning Waze puhul on terve Google andmebaas kasutusel – siis TomTom lonkab natuke. Parem oleks, kui vähemlevinud huvipunktide aadresse peast tead. Näiteks otsides Photopoint või Kvartal, soovitas TomTom mul sõita teab kuhu. Otsides Lõunakeskus või ERM, sai kohe ostlema minna ja pühaduseteotust korda saatma. Teisalt on TomTom aadressiotsing mugav – sisestades aadressi, pakutakse kohe ka sama nimega / samas kandis olevaid huvipunkte, mis teeb sihtkoha leidmise lihtsamaks.

Sarnaselt teistele platvormidele võimaldab TomTom seadistada eelistusi marsruudi planeerimisel. Vaikeseadetes saadetakse ka kruusateedele, hoiatades igakord kasutajaid sellest (siiani ei ole kruusa peale sattunud, ei tea kas andmebaasis vead). Mugav ongi tegelikult see, et saab määrata teinekord pikema kuid kiirema tee eelistamist. Teiseks, väikesed kõvakattetta teed ei tee halba – siis, kui Garmin suunas 16 kilomeetrisele ringile, lasi TomTom 100 meetrit asfalteeritud kruusateed otse liikuda.

TomTom navidele on omapäraseks “riba” ekraani paremas ääres, kuhu kuvatakse nii saabumisaeg või jäänud kilomeetrid, kuid ka parkimis- ja tankimispeatuste võimalused. Siinkohal on tarkvaraarendajad end ületanud – ühe sõrmevajutusega on vahepeatus tankla näol marsruudile lisatud.

tomtom-via-62-011

Mis puudutab TomTom kaarte, siis linnalegendid räägivad Garmini paremusest kaardiuuenduste rindel. Isegi uskusin pikalt seda, kuid tänavune sügis kinnitab hoopis vastupidist. Eelmisel sügisel sai Tartu külje all olev Võru maantee algus korda tehtud. Garmin ei tunnistanud veel kuu aja eest uusi liiklussõlmi ega tänavaid, üritades mind vägisi saata vasakpöördesse kohas kus nelkjarealisel teel see võimalik ei ole. Uuendasin TomTom kaardid ära ning üllatus üllatus – uus ringliiklusega ristmik koos pealesõitudega on täitsa olemas. Kahjuks ei tunne ükski platvorm peale Google omade normaalselt kiiruspiiranguid – nii mõnigi 70 ala kuvatakse üldse piiranguta ning teisalt jällegi 100 ala 50 km/h piiranguga. Ehk teisisõnu – parem jälgi liiklusmärke. Samas on TomTom’il tavakasutaja osas teatud eelised – kiiruskaamerad on vaikimisi eelpaigaldatud ning kolmeks kuuks ka teenus selle mudeliga tasuta kaasas. Niimoodi jäi ära tülikas huvipunktide-kiiruskaamerate käsitsi peale laadimine, nagu Garmin nõuab.

tomtom-via-62-014

tomtom-via-62-010

Samuti on TomTom paindlikum kasutaja otsuste osas. Varasemate aastate Garmini pikaldase karjumise peale – pööra ümber ja mine tagasi – saab TomTom kiirelt aru, et juht soovib teist teed kasutada. Peale esimest korda juhendamist taltub kiirelt ja arvutab uue tee välja. Kui kuidagi ei ole sihtpunkti jõudmine võimalik – alles siis jääb endale kindlaks ning soovitab tungivalt tagasi minna.

Häiriva faktorina, mis küll pisiasi, jäi kriipima TomTom tahtmatus pealtvaatest linnuvaatesse lülitamine siis, kui sihtkohta ei sisesta ning lähed niisama sõitma. Ikka ja jälle tuli ise seda nuppu vajutada ekraanil. Tülikas aspekt, mis oleks lahendatav paari koodireaga.

 

Lisafunktsioonid telefoni kaudu

Naviseadmed on otsapidi 21. sajandisse jõudnud ning iga endast lugupidav tootja on hakanud erinevaid ühendusi naviseadmetele juurde pookima. TomTom VIA seerial on selleks Bluetooth ühendus, mida kasutatakse mitme erineva süsteemi jaoks. Esimene neist on käed-vaba süsteem sinu telefonile. Selle lahenduse töökindlus ning kasutusmugavus on kordi parem, kui mõned kuud tagasi testitud Garmin Drive oma. Viimasel kippus olema probleeme automaatühendamisega ning tihti ei kuulnud teised minu juttu, kõne katkes jms. TomTom korjas alati ühenduse taustas üles ning sai kindel olla, et autos on kõned naviseadmesse edastatud. Niimoodi on käed vabad, ei pea taskust telefoni otsima ning turvalisus liikluskeerises tagatud.

tomtom-via-62-013

tomtom-via-62-012

Teine suur funktsioon on liiklusinfo edastamine naviseadmele. Tülikaks teeb antud lahenduse see, et tuleb aktiveerida internetiühenduse jagamine üle Bluetooth’i; alati ei saa ühendust kätte ning… antud lahendus ei tööta Maarjamaal. RDS vastuvõtja eeliseks siinkohal ongi see, et ei ole vaja eraldi andmesidet liiklusinfo saamiseks. Kusagil keset Saksamaa Autobahni on sul vaja jällegi mobiilset internetti. Teisest küljest, andmemahud ei ole väga suured, jäädes ühes kuus väidetavalt paari-kolmekümne megabaidi ringi.

Kolmas aspekt, mis võiks olemas olla, kuid on piiratud ainult kangemate mudelitega – ehk nutitelefonid võiks suhelda naviseadmega otsingufunktsiooni täitmiseks, kalendrist sündmuste aadresside korjeks jms vajalikud lahendused, millega me nutiseadmes juba harjunud oleme.

tomtom-via-62-009

tomtom-via-62-008

 

Kokkuvõte

TomTom naviseadmeid esimest korda testima hakates tegelikult ei teadnudki, mida oodata. Ühes küljest ei ole nendest toodetest internetiavarustes nii põhjalikku infot – ei tootja kodulehel ega mujal. Seda enam oli üllatus suur, avastamaks seadme seest modernsed funktsioonid ja intuitiivse kasutuskogemuse.

Kõige suuremaks üllatajaks jäängi lugema ekraani – algselt nõrgaks küljeks peetud survetundlik matt ekraan on tegelikult kasutamisel mugavam, seda nii päeval kui öösel autoga sõites. Samamoodi olen väga positiivselt üllatunud nii kaardiuuenduste kui juhendamisloogika osas – ka viimase põlvkonna Garmini seadmetele teeb TomTom tegelikult silmad ette. Sest naviseadme juures on üheks kõige kõige olulisemaks aspektiks see, kui täpne on kaart ning kui mõistlikult osatakse punktist A punkti B juhendada.

tomtom-via-62-015

Samuti tuleb eraldi veelkord välja tuua TomTom VIA seeria naviseadmete korralikku nutiseadmega suhtlemist. Ühendus korjatakse alati korralikult üles ning alati võid ka kindel olla, et kõne saab kenasti ära tehtud – erinevalt Garminist kes kippus ühendust ära kaotama. Ning jah, see ka, et TomTom pakub kiiruskaamerate teenust ka Maarjamaal.

+ Kaardiuuendused kajastavad viimase poolaasta muudatusi
+ Korralik marsruudi planeerimine / loomine
+ Bluetooth ühendus nutiseadmega / hands-free funktsioon
+ Lihtsalt jälgitav ekraan iga ilmaga
– Survetundlik ekraan
– Kohati aeglaselt toimetab
– Liiklusinfo naviseadmesse saamine kohmakas

Kui nüüd keegi minu käest küsida, et kas valida Garmin Drivesmart või TomTom VIA seeria GPS seade autosse, siis isiklikult vaataks just viimase peale. Jah, varsti Eestis kasutusele tulev RDS süsteem ei töötaks TomTom peal, kuid parem ekraan, stabiilsem Bluetooth ühendus nutitelefoniga ning korralikum hands-free funktsionaalsus annavad väga suure eelise. Viimaseks kirsiks tordil oleks loomulikult kaardid, mis kajastavad tänase päeva seisukorda natuke täpsemalt.

• TomTom VIA 62 autonavi Photopointis 229 €