Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Digitest | 27. mai 2019

Rulli end üles

Üles

Kommentaare pole

Elinchrom D-lite4 stuudiovälkude komplekt

Kõik vähegi tõsisemad fotograafiahuvilised jõuavad oma õppeteel tõenäoliselt varem või hiljem ka stuudiofotograafia juurde. Algajale fotoamatöörile võib see tunduda täiesti müstiline ja kättesaamatu maailm. Läheks stuudiosse proovima-õppima? Kursused on kallid ja isegi kui need läbi käia siis hiljem stuudiot kasutamiseks rentida pole sugugi väga odav.

Lahenduseks oleks osta endale päris oma stuudiovälkude komplekt. Ka see pole just odav lõbu aga üks korralik komplekt pakub selle raha eest juba väga palju võimalusi. Üheks asjalikumaks ja optimaalsemaks lahenduseks on Elinchromi D-Lite tooteseeria.

Proovin lähemalt Elinchrom D-Lite4 To Go Set välgukomplekti ja vaatan, mida sellega teha annab.

Miks stuudiovälgud?


Mul on olemas normaalne kaamera peale käiv välk – Metz 48 AF-1 Digital Nikonile. Tegemist on küll hea välguga, aga vaikselt tuleb ka arusaam, et korralikum pildistamine nõuab tihtipeale ka keerulisemaid valguslahendusi.

Olen hankinud endale terve hunniku vahendeid välgu kaamerast eemale viimiseks. Lisaks Nikoni enda Creative Lighting Systemi`le, mis lubab ilma mingite lisavidinateta välku kaamerast kaugemal tarvitada, olen soetanud raadio teel toimiva saatja-vastuvõtja olukordadeks, mil välk ei taha hästi signaali kätte saada (nt õues). Võimalusi stseeni muudest suundadest valgustada tekib kohe hulgi.

Kaamera välgule ei saa aga kinnitada väga suuri ja efektiivseid hajuteid. Seda esiteks seetõttu, et kaamera peale käiv välk on stuudiovälkudega võrreldes väga nõrk ja üldiselt pole selle jaoks mõeldud hajutid ka väga suured. Sisetingimustes kaamera peale käivate välkude tarvis akude laadimine on ka üsna tüütu tegevus. Kuigi stuudiovälgud tuleb sabapidi seina pista, on nendega palju-palju parem stseeni valgustada.

Võtmesõnaks on ka valguse kontrollitavus ehk kui riputada üles mingi taust (kas paberist spetsiaalne, tekstiilist raamis või kasvõi mõni kodukootud riidest) ja tekitada oma väikene stuudio, on valgus just täpselt selline nagu SINA tahad. Välgudki saab tegelikult aku külge pookida, kui õues pilti teha tahad. Stuudiovälkude akud on muidugi kallid…

D-Lite

Minu järele proovitud komplektis on kaks välgupead. Lausa 400 Ws võimsusega. See on piisav, et koduses stuudios pildistatav korralikult ära valgustada ja veel ava ka takkapihta kinni keerata. Nii on kõik ilusasti terav. Muidugi on suured ja kallid professionaalsed stuudiovälgud tükk maad võimsamad. Näiteks 600 Ws kuni 1200 Ws (ja rohkemgi). Aga ega kaasa tulevad softboksid on ka pisemad ja seega ei võta välkudelt jõudu üleliia ära. Valguse teevad siiski aga pehmemaks.

Kahe välgupeaga on komplektis kaasas ka kaks softboksi. Üks kumbalegi välgule. Need on erineva suurusega – suurem 25,5″ ja pisem 21″. Samuti on kaasas kvaliteetsed Manfrotto valgusstatiivid, mis on piisavalt kõrged ühes tavalises kodus välgu lae alla tõstmiseks. Veel on komplektis olemas kaks sünkrokaablit välkude ühendamiseks kaameraga. Kaameral on üldiselt küll ainult üks PC-sünkropesa aga pole hullu – teise välgu võib orjasilma peale lülitada ja saab ka see lahti päästetud. Kaablid on piisavalt pikad. Kaasas olevad toitejuhtmed välgupeade jaoks  on küll üsna pikad aga soovitan pikendusjuhtmed ka käepärast hoida.

[nggallery id=66]

Väiksemate-odavamate peegelkaamerate omanikud, kel PC-sünkropesa ei ole (lähemalt uuri kaamera juhendist), võivad osta endale kas saatja-vastuvõtja (soovi korral osta ka teine vastuvõtja) või spetsiaalse hot-shoe välgukinga käiva adapteri. Raadio teel sobib välke lahti päästma ka kaamera peale käivate välkude vastuvõtja kuna neil on üldiselt ka PC-sünkrokaabli pesa olemas.

Profid kasutavad stuudiotes õige säri määramiseks valgusmõõdikuid (stuudiovälkudega pildistamine käib täismanuaalselt ning kaamera särimõõdikuga pole siinkohal miskit peale hakata) aga kodukasutaja võib ka silma järgi välke sättida või täpsemaks värvide ja säri määramiseks kasutada hallkaarti (papist kaardid ja kokkupandav tekstiilist).

[nggallery id=68]

Kogu komplekti kokku panemiseks ja mõnusalt kaasa võtmiseks on kaasas kaks kotti. Välgupead ja toitejuhtmed käivad tugevasse vormi hoidvasse vutlarisse ning statiivid, softboksid ja muud juhtmed mõnusasse kandekotti. Pole küll nii kerged kui kaamera peale käiv välk kaasa võtta, aga niimoodi saab juba täiesti funktsionaalse stuudiokomplekti tarida kuhu aga vaja.

Paneme asjad üles

Kogu komplekti kokku panemine ja lahti võtmine võtab veidi aega. Statiivid-välgupead-juhtmed üles sättimine käib üks-kaks-kolm aga softboksidega läheb pisut enam aega. Kui juurde soetada mõned vihmavarjud (stuudios on softboksid valguse tunduvalt parema kontrollitavuse tõttu siiski etemad) või näiteks softboksid kokkupandult autosse visata saaks ka kiiremini…

Esimese hooga võib softbokside kokku panemine ära kohutada, kuna natukene on vaja rakendada ka jõudu. Kui asja aga mõistusega võtta ja rahulikult toimetada pole siin midagi hirmsat. Pisut jõudu rakendama peabki, kuna softboksid peavad ju ka vormi hoidma. Lohutuseks võin öelda, et olen kokku pannud ka softboksi, mida ilma mitme inimese abita kokku ei saanudki…

[nggallery id=69]

Kaasas on ka piisavalt mahukas DVD koos filmikestega kuidas komplekti kokku panna ja kuidas seda ka mingites situatsioonides kasutada. mitte, et seda nüüd väga keeruline ilma õpetuseta teha oleks, aga on hea teada, et vajadusel on abimees plaadilt võtta. Harjutamine teeb meistriks ja õige pea käib kogu sättimine juba kiiremini.

[nggallery id=67]

Pildistama!

Katsetasin välgukomplekti mitmes erinevas situatsioonis. Väiksest kodusest toakesest (esik jms) kuni väiksema saalini (võib arvestada suurema stuudio suurusega).

Pisikeses toas hakkab natukene muidugi segama see, et välkude minimaalne võimsus on ikkagi küllaltki suur ja ava tuleb üsna kinni keerata. See segab näiteks juhul kui tahaks ühte välku võimsamalt rakendada ja teist nõrgemalt täiteks lasta. Samuti on välkude meelepäraseks sättimiseks vaja siiski ruumi. Ühes normaalsema suurusega toas on asi juba lahedam ning enamikes kodudes saab välkudega vabalt hakkama (kui vajadusel ka natukene ruumi tekitada).

Saali tingimustes sai välke juba igasse meelepärasesse nurka liigutada ilma mingite piiranguteta ja näiteks modelli õhku hüppama panna, et ta sinna pildil “naelutada”. Natukene hakkas lae kõrgus piirama muidugi (kuigi tegemist oli 3-3,5m laega). Võimsusest on küll ja veel, et tumedamas rõivas inimest pildistada ning ava saab ikka f/8-ni kinni keerata. Mina kasutasin pildistamiseks enamjaolt 50mm f/1,8 fiksi mis on väga terav juba ka lahtisema avaga aga kui tavalisel 18-55 f/3,5-5,6 kit-objektiivil pisut ava kinni keerata (nt f/5,6-8), on mänguruumi juba piisavalt.

Taustadeks kasutasin tavalist sinist kangast ja suuremaks taustaks paarist tükist kokku õmmeldud musta sametit. Kui on ilusat-huvitavat interjööri käepärast, pole tausta tarviski. Mugavamaks kasutamiseks tarvitasin saatjat-vastuvõtjat ühe välguga ja teise sättisin orjasilma peale. Kaasas olev sünkrokaabel on piisavalt pikk ja saab sellega ka suuremas ruumis pildistada. Softboksid pakuvad kontrollitud valguskeskkonda ning tulemused saavad üsna lihtsalt päris head. Laadimine toimub ka täisvõimsusel väga kiiresti ning eriti oodata tarvis ei ole. Helisignaal annab mugavalt märku, kui välk järgmiseks pildiks valmis on.

Modelleerimisvalgus (tavalise pirni näol tekkiv püsivalgus) pakub võimalust stuudiot valgustada ning kohe ära näha kuhu varjud langevad. Võimalik on kasutada erinevaid tugevusastmeid ning ise vastavalt välgu võimsusastmele seadistuvat varianti.

[nggallery id=64]

Tooted

Natukene katsetasin ka tootepildistamist. See on küll juba omaette ooper, aga kui osta endale tootepildistusboks (mina kasutasin sellist) siis on asi üsna lihtne. Meistrimehed võivad endale boksi ka ise ehitada. Pääseb odavamalt aga kokku pakkida ja kaasa võtta pole nii lihtne.

Softboksid jätsin D-lite välklampidele ette ning nende ja pildistusboksiga koos toiminud hajutus andis väga ühtlase ja mõnusa tulemuse. Välgud sättisin kummalegi poole tooteboksi ning keerasin mõlemad maksimumvõimsusele (ehk samale tugevusele). Tulemuseks väga hea ja ühtlane valgus ning võimalus ava f/11 ja isegi f/16-ni kinni keerata. See on juba iseenesest tohutu pluss kuna nii on teravussügavus mõnusalt suur (lahtisema ava puhul ei pruugi kõik oluline toote puhul teravaks jääda aga nõrgema valgusega on see paratamatu).

[nggallery id=65]

Plussid:

  • Piisav võimsus ka suurema ruumi tarbeks;
  • Kokku pandult kompaktne – hea kaasa võtta;
  • Kvaliteetne ja vastupidav;
  • Vutlar välgupeadele pakub head kaitset;
  • Eraldi kott statiivide jaoks ja sinna sisse omakorda softbokside tarvis;
  • Terve rida sobivaid tarvikuid (softboksid, vihmavarjud, reflektorid jne);
  • Peale modelleerimisvalguse pirni on ise vahetatav ka välgupirn;
  • Valgustatiivid enamikeks olukordadeks piisavalt kõrged ja stabiilsed;
  • Jahutus tagab kaitse ülekuumenemise vastu ka intensiivsemal pildistamisel;

Miinused:

  • Softbokside lahti-kokku pakkimine võiks mugavuse ja kiiruse huvides lihtsam olla;
  • Valgusstatiivid ilma õhkamordita (odavama otsa puhul tavaline aga klambri avanemisel võib välgu lõhkuda);
  • Minimaalne võimsus võiks olla reguleeritav natukene veel madalamaks;
  • Hajutustarvikud sobivad ainult Elinchromi omad (nende kvaliteet on siiski väga hea, nuriseda pole midagi!);

Kokkuvõtteks

Tegemist on väga hea komplektiga. On olemas ka odavamaid komplekte aga Elinchrom D-Lite4 To Go Set pakub selle raha eest väga head kvaliteeti, võimsust ja kasutusmugavust. Eelpool loetletud miinusedki on pisut otsitud maiguga. Plussid aga justkui koputasid ise uksele. Selle kõige tõttu on tegemist ka äärmiselt populaarse komplektiga. Paljud Eesti fotostuudiod kasutavad samuti Elinchromi tehnikat. Soovitan soojalt!

Elinchrom D-Lite4 To Go Set välgukomplekt Photopointis: 10 190 .-

Ingliskeelne Elinchromi infoleht