Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Digitest | 18. apr. 2024

Rulli end üles

Üles

4 kommentaari

Televarioobjektiiv Pentax SMC DA*60-250mm F4 ED IF SDM :: Digitest

objektiiv-pentax-60-250-mm-112Pentax DA* sarjale on saabunud eriti kauaoodatud täiendus – aprilli lõpupäevadel jõudis müügile DA* sarja kuuluv 60-250mm fookuskaugusega televario. Ära ootasime!

Kaua tehtud

Kõige esimesed infokillud Pentaxi 60-250mm fookuskaugusega objektiivist lekkisid veebiavarustesse umbes 3 aastat tagasi koos esimeste DA* variode (DA*16-50mm f/2.8 ja DA*50-135mm f/2.8) täpsemate andmetega. Umbes aasta hiljem avaldati siin-seal mõned prototüübifotod, kuid 2008. aasta alguseks jõuti nii kaugele, et juba pea valmis objektiivi arendamisest loobuti. Tõsi, mitte lõplikult, vaid uuema ja parema variandi kasuks. Seega pole ka päris täpne öelda, et tänaseks huvilisteni jõudnud objektiiv oleks väljatöötluse mõttes juba aastaid vana. Pigem võiks DA*60-250mm F4 ED IF SDM pidada üheks hetke moodsaimaks televarioks üldse.

das_sari21

Üpris keerukas optiline skeem koosneb 15 läätsest, mis on koondatud 13 grupiks. Eritehnoloogiatest on kasutusel ülimadala hajumisteguriga ED-klaas. Kogu objektiiv on tolmu ja niiskuskindel ning läätsedki vastava vääristuskattega. Üheksa lamelliga avamehhanismi juhtimisega peab hakkama saama kaamerakere (avarõngast DA-objektiivile kohaselt pole). Teravustamiseks on kasutada nii objektiivis asuv vaikne SDM-mootor kui „kruvi”, mis tagab ühilduvuse vanemate kaamerakeredega. Ning olgu öeldud, et on mida ühildada – DA*60-250 f/4 joonistab kenasti täis ka 24x36mm suuruse kaadrivälja.

das60_250

Kasutusmugavus ja pildikvaliteet

Veidi üle kilogrammi kaaluv objektiiv asetub kaamera ette kindlalt ja ilma igasuguste lõtkudeta – nagu DA* sarja toodetele kombeks. Korpus on igati kindel ja tugev. Rõngad liiguvad veidi tihkelt (ilmastikukindust andvad tihendid!), kuid meeldiva sujuvusega. Uus DA* televario on üks suurimaid tootmises olevaid Pentaxi „torusid”, jäädes mõõtmetelt alla vaid 300mm teleobjektiivile. Kellele pikkus oluline, see võib lisada komplektis oleva päikesevarjuki (ca 9 cm) ning ka fookuskauguse suurendamine maksimumini lisab tubli 56 millimeetrit. Teravustamine on seevastu lahendatud sügaval sisemuses asuva läätseploki nihutamisega, mis ei muuda objektiivi mõõtmeid. Pentaxile omaselt pole teravustamine ehk küll välkkiire, kuid nuriseda pole samuti millegi üle (eriti fookuskaugust arvestades). Rõõmu teeb aga uue objektiivi teravustustäpsus – tuntud „kiirteravustajad” kipuvad oluliselt rohkem mööda panema.

Et statiivile asetamisel raskuskese paigast ei läheks ja kaamera statiivikinnitust koos juurtega välja ei rebitaks, on objektiivil samasugune pööratav (ja eemaldatav) statiivialus nagu DA*300mm telel. See on aga veidi kõrgem, mis muudab kasutamise mugavamaks (sõrmed mahuvad objektiivi korpuse ja statiivikinnituse vahele).

Kuna alul jutuks olnud esialgse 60-250mm objektiivi paar aastat tagasi veebi sattunud näidispildid ei hiilanud just erilise teravusega, suhtusin ma tootmisse jõudnud versioonigi väikese kahtlusega. Siiski, juba esimesi pilte arvutiekraanilt vaadates sai selgeks, et selleks pole mingit põhjust. Seejuures pole DA*60-250 f/4 pilt terav mitte ainult traditsiooniliselt avaarvu-paari jagu vähendatud avaga vaid kohe täisavast peale. Teisisõnu pole ava f/4 mitte mingit põhjust karta ega vältida.

Seda ei tee ka paljudel Pentaxi filmi- ja digipeegelkaameratel leiduv MTF-säriprogramm. Harilikult valib see parima pilditulemuse huvides ava vahemikus f/6.3…f/8, kuid kuni tänaseni pole ma ühegi objektiivi puhul märganud täisava kasutamist. Pigem vastupidi – seda välditakse isegi täiesti pimedas.

DA*60-250 f/4 puhul valib MTF-säriprogrammile seadistatud K20D aga ava f/4 igati vabatahtlikult. Suurema kaadriväljaga filmikere (Pentax Z-1p) eelistab ava f/5.6. Tuleb tõepoolest tunnistada, et pildid on nurgast nurgani väga teravad ning olulist vinjeteerumist pole ei digi- ega filmikaadritel näha. Lillakaid värvimoonutusi ülikontrastsete detailide servadel pole samuti märgata. Objektiivi sisepeegelduste tase on minimaalne isegi varjuki kasutamisest loobumisel.

k20d6927

Kängurule võib küll ette heita mõnevõrra puudulikku koostööd (no ei soostunud teine mitte nägu päikese poole pöörama), kuid objektiivile ei saa midagi süüks panna.

Pentax K20D, f=170mm, ISO800, 1/1600s, f/5.6

Kõigest f/4?

Veebist olen lugenud juba nii mõndagi torinat, et miks maksab NII väikese valgusjõuga objektiiv NII palju. Jah, odavate killast DA*60-250 f/4 tõepoolest ei ole ning eks f/2.8 oleks ju tõepoolest uhkem. Samas kaasneksid sellega (peale ilmselt veelgi kopsakama hinnanumbri) ka omad miinused. Kindlasti suurendaks see oluliselt mõõtmeid ja kaalu.

Pisut meelevaldse võrdluse võiks tuua Canoni 70-200mm objektiividest – kui f/4 avaga „toru” kaalub 760 grammi, siis f/2.8 on üle kahe korra raskem – 1570 grammi. Samuti ei hiilga suure valgusjõuga televariod täisaval kuigivõrd teravusega ning hea pildi saamiseks tuleb ikkagi ava mõnevõrra väiksemaks kruvida. Arvestades sensorite ja pildistabilisaatorite kiiret arengut kerkib küsimus, et on’s ülisuurel valgusjõul mõtet? Fiksobjektiividel kindlasti, kuid vario puhul on esmatähtis pigem universaalsus. Te ei pruugi küll nõustuda, kuid minu meelest olgu täisava pigem veidi väiksem, kuid see-eest alati muretult kasutatav.

Kokkuvõtteks

Minu sisseharjunud ettevaatlikkus hajus selle objektiivi reaalsel proovimisel sedavõrd kiiresti, et ma hakkasin kahtlustama suisa mingit peidetud konksu – ni ei saa ju olla, et üks optikatükk (olgugi, et üpris kallis) on niivõrd prii igasugustest tuntud-teatud pahedest. Konksu otsingutele kulutasin paari nädala jooksul pea tuhatkonna kaadri jagu oma digi- ja filmipeegelkaamerate katikuid, kuid leidmata see jäigi. Kvaliteetseid ja toredaid pilte Eestimaa kevadest leidsin seevastu rohkesti ning tuleb tunnistada – DA*60-250mm F4 ED IF SDM on tõepoolest viimase sendini oma hinda väärt!

Pentax DA*60-250mm F4 Photopointis

Pentax DA*60-250mm F4 ED IF SDM
Fookuskaugus 60-250 mm
– 35 mm ekvivalendina 90-375 mm
Avade valik f/4….f/32
Vaatenurk filmipeegelkaameral 40º – 10º
Vaatenurk digipeegelkaameral 26,5º – 6,5º
Konstruktsioon 15 elementi 13 grupis
Diafragma labade arv 9
Min teravustamiskaugus 1,1 m
Filtrikeere 67 mm
Mõõtmed Pikkus: 167,5 mm; Diameeter: 82 mm
Kaal 1040 g
Kaasasolev lisavarustus Päikesevarjuk RH-RBK67, vutlar
Hind (Photopointis 22.05.09) 17 990 EEK

k20d7043-2Kakule paistis pildistamine palju rohkem huvi pakkuvat kui kängurule. Pildistatud DA*60-250 f/4 lühima fookuskaugusega

Pentax K20D, f=60mm, ISO400, 1/30s, f/4

k20d7051Sama tegelane nähtuna läbi DA*60-250 f/4   pikima fookuskauguse.

Pentax K20D, f=250mm, ISO400, 1/25s, f/5.6

k20d7233DA*60-250 f/4 pole küll makroobjektiiv, kuid teravustab siiski pea meetrist alates. Väike ava võimaldab suurema rabelemiseta kenasti jäädvustada nii mõnegi pisidetaili. NB! Pilti ei ole täiendavalt teravdatud.
Pentax K20D, f=250mm, ISO200, 1/180s.

k20d7233_keskosaSama foto suurendatud keskosa.

frame0027Nagu näete, ei teki mingeid probleeme ei teki ka filmile pildistamisel.
Pentax Z-1p, AGFA Vista 200, f=135mm, f/4, säriaeg teadmata.