Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Digitest | 25. apr. 2024

Rulli end üles

Üles

Kommentaare pole

M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO - universaalseim Olympuse tippklassi objektiiv :: Digitest

M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO – universaalseim Olympuse tippklassi objektiiv
Maris
  • Avaldatud 6. märts 2017

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO on suurima suumivõimalusega Olympuse PRO seeria objektiiv hübriidkaamerate jaoks. Tänu laitmatule pildikvaliteedile, ilmastikukindlatele tihenditele ja oma universaalsuse kohta üsna väikesele kaalule ja mõõtmetele leiab see tee ilmselt paljude Micro Four Thirds bajonetiga hübriidkaamera omanike fotokottidesse.

 

Tähtsamad tehnilised andmed

Objektiivi bajonett Micro Four Thirds
Fookuskaugus 12–100 mm
35 mm ekvivalendina 24–200 mm
Maksimaalne ava f/4.0
Minimaalne ava f/22
Optiline konstruktsioon 17 elementi 11 grupis
Stabilisaatori võimekus 5 stoppi
koos sobiva kaameraga kuni 6,5 stoppi
Lähim teravustamiskaugus 15 cm
Diafragma labade arv 7
Läbimõõt 77,5 mm
Pikkus 116,5 mm
Kaal 561 g
Filtrikeere 72 mm
Konstruktsioon Tolmu- ja niiskuskindel
Sobiv päikesevarjuk LC-72 C

 

REAALSES KASUTUSES

Olympuse 12-100 mm objektiivil on sisseehitatud 5-stopine värinastabilisaator, mis kombineerituna koos valitud Olympuse OM-D või PEN seeria 5-suunalise stabilisaatoriga kaamerakerega (näiteks OM-D E-M1 Mark II-ga, millega selles ülevaates kõik pildid on tehtud) võimaldab värinakompensatsiooni kuni 6,5 stoppi. See tähendab, et sa saad ilma statiivita kaamerat käes hoides teha pilte 1/4 sekundiga ja need jäävad teravad!

Säriaeg 0,8 sek | Ava f/4 | Tundlikkus ISO 200

Säriaeg 0,8 sek | Ava f/4 | Tundlikkus ISO 200, pildistatud käest, ilma statiivita

Objektiivi teravustamine on vaikne. Ja mis olulisem – see on ülikiire ja väga täpne. Kui pildistad liikuvaid inimesi, saab objektiiv väga hästi teravustamisega hakkama. Veel enam, isegi pildistades rasketes oludes, näiteks puuoksi (erinevate kihtidena sibru-säbru detailid), teravustab objektiiv ülikiirelt järjest neid oksi, kuhu toru suunad. Jah, mõnel üksikul juhul ei saanud kohe õiget kohta fookusesse, aga seda juhtus äärmiselt harva. Kõikidest objektiividest, mida kunagi proovinud olen, on siiani see Olympuse objektiiv kiireim ja täpseim teravustamise poolest. Muidugi kiireks teravustamiseks on vaja, et ka kaamera teravustamissüsteem oleks hea.

Lähim teravustamiskaugus on M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO objektiivil ainult 15 cm, seega saad seda kasutada peaaegu makroobjektiivina. Maksimaalne suurendus on 0,3×, aga pisikesi asju saab lähedalt pildile püüda küll.

Säriaeg 1/500 sek | Ava f/4 | Tundlikkus ISO 200

Mis mulle teravustamise puhul veel väga meeldib – manuaalseks teravustamiseks tuleb objektiivi avarõngast liigutada vastavalt üles või alla. Nii on teravustamise manuaalselt automaatseks ja vastupidi muutmine tunduvalt kiirem kui mingi nupu või kaamera menüü kaudu.

12–100 mm fookuskaugus on 35 mm ekvivalendina 24-200 mm, mis teeb sellest väga mitmekülgse objektiivi, kattes võimeka suumiga ära enamus tavakasutaja soovid. See on nii universaalne, et sobib nii portreede, looduse kui arhitektuuri pildistamiseks. Suumimine on mugav ja väga kiirelt saab lainurga teleotsa peale pöörata.

12 mm on piisavalt lai, et jäädvustada looduses avarad vaated ning siseruumis ei pea end toa nurka suruma, et midagi üldse pildile jääks (eks see muidugi oleneb ruumi suurusest ka). Samas saab teleotsaga pildile püüda kõik, kuhu ise lähedale minna ei saa. Seejuures on objektiivil läbiv ava f/4.0. Inimesi pildistades tekitab ava f/4 100 mm juures hea uduse tausta. Diafragma labade arv on 7 ja bokeh jääb üsna ümar.

Vasakul objektiiv kõige laiemas asendis 12mm ja paremal samas kohas pildistatud väljasuumitult 100mm

Olympuse 12-100mm f/4 IS objektiivi küljel on L-Fn nupp, mis vaikimisi lukustab fookuse (teravustad soovitud kohta ja seejärel võid objektiivi liigutada ilma, et fookus muutuks). Sellel nupule saab omastada ka näiteks Focus Peaking funktsiooni. L-Fn kõrval on pildistabilisaatori on/off nupp.

Objektiiv on ilmastiku-, tolmu- ja külmumiskindel ja kuigi ma vihma käes sellega ei pildistanud, siis jahedat ja niisket ilma tuli ette küll ja kõige suurepärasem on, et ka -10 °C pildistades toimis objektiiv suurepäraselt (Tegelikult oli ühel päeval temperatuur vist isegi -17 kraadi ja kaamera pildiotsija hakkas uduseks tõmbuma, aga objektiivil polnud viga midagi).

 

PILDIKVALITEET

Tagamaks PRO-seeria objektiivile omast tippkvaliteeti, on Olympuse 12–100mm objektiivis kasutatud asfäärilisi ja madala dispersiooniga elemente, mis vähendavad kromaatilist aberratsiooni ja tagavad ilusad värvid ja terava joonise. Läätsedel on Z Coating Nano vääristus vähendamaks sisepeegeldusi kontrastse valgusega pildistamisel. Ereda päiksega vastu valgust pildistades tekib siiski vahel (ühel pildil kümnest) pisut sisepeegeldusi.

Säriaeg 1/640 sek | Ava f/8 | Tundlikkus ISO 640. Fotol on näha pisikesi värvilaigukesi, mis tekivad vastu valgust pildistades, ent neid on tõesti vähe. Kõigist piltidest on sellel neid kõige rohkem näha, enamus fotodel, kui üldse paistavad värvimoonutused, siis väga heledalt.

Vinjetti praktiliselt ei eksisteeri. Ühetoonilisel pildil on küll märgata lahtise avaga pildistades õrna nurkade tumenemist, aga ava F/6,3 juures see kaob. All on näidispildid vinjeti esinemisest ja ausalt öeldes kui neid just järjest ei vaata, siis ükshaaval vaadates ei ole üldse näha, et ääred tumedamad on.

Kromaatilise aberratsiooniga on naljakas lugu – kui suunasin kaamera päikse poole, siis enne pildi tegemist, läbi kaamera vaadates, oli näha kontrastsetel äärealadel roosasid piirjooni, aga kohe pärast päästikule vajutamist, ei olnud neid enam. Ja tõepoolest, kromaatilist aberratsiooni esineb väga minimaalselt. Mõnel üksikul pildil on ikkagi näha, aga kui just 100% pilti ei suurenda, siis ei paista värvimoonutused üldse välja.

100% suurendus kromaatilisest aberratsioonist. Siin on näha roosad ääred, aga ma ausalt otsisin korralikult, et leida üldse mõnd pilti, kus see välja paistab.

 

KOKKUVÕTE

Kõik-ühes PRO seeria objektiiv, mille fookuskaugus katab ära enamus tavakasutaja soovid. 12 mm otsaga saad jäädvustada avarad maastikuvaated ja 100 mm-ni suumides saad pildile püüda kaugel asuvad objektid. M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO objektiiv on ilmastiku-, tolmu- ja külmumiskindel ning selle koostekvaliteet on suurepärane. Joonis on terav ja värvid ilusad. Mitmekülgsuse poolest väga hea hinna ja kvaliteedi suhtega.

+ Ilmastiku-, tolmu- ja külmumiskindel
+ Suurepärane pildikvaliteet
+ Väga universaalne
+ Lähim pildistamiskaugus 15 cm
– kui peab midagi miinuseks tooma, siis ma isiklikult eelistaks veel valgusjõulisemat ava, aga sel juhul oleks objektiiv kallim ja raskem

• M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO objektiiv Photopointi veebikaubamajas »

Ülevaade numbrites

Pildikvaliteet
9.5
Koostekvaliteet
9.5
Kasutamismugavus
10
Autofookus
10
Värinastabilisaatori töö
10
Hinna ja kvaliteedi suhe
9
9.7

Tippklassi reisiobjektiiv

M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO objektiiv on imeilusate värvide ja terava joonisega. Ilmastikukindlus, universaalsus ja suurepärane pildikvaliteet teevad sellest ideaalse reisiobjektiivi ja muudavad ihaldusväärseks iga Micro Four Thirds hübriidkaamera kasutaja jaoks.